Onko taloyhtiöissä toimivia ratkaisuja sähköautoille?

Kirjoittanut Tommi Leppänen 10.3.2017

Liikenteen tulevaisuuden näkymät ovat puhuttaneet alkuvuonna useaan otteeseen, ja jos käytyyn keskusteluun on uskominen, jonkinlainen mullistus on odotettavissa. Yksi ilmentymä liikenteen murroksesta on sähköautojen lisääntyminen. Varmaa on, että sähköautojen yleistyminen tulee virittämään yhä enemmän keskustelua myös taloyhtiöissä.

Miten siis voin hankkia sähköauton, jos asun taloyhtiössä? Onko toimivia ratkaisuja ylipäätään olemassa? Yksinkertainen vastaus – kyllä on.

Muutaman sähköauton lataaminen voidaan mahdollistaa yhtiökokouksen enemmistöpäätöksellä, kun autopaikat ovat taloyhtiön hallinnassa. Tärkeää on kartoittaa sähköverkon kapasiteetti ja latauspaikan haluavien määrä taloyhtiössä, jotta osakkaiden yhdenvertaisuus toteutuu tältä osin. Hyvin usein näin päästään alkuun, sillä latauspisteille ei ole vielä niin suurta tarvetta ja sähköverkkokin pääosin kestää muutaman auton lataamisen.

Jos taloyhtiössä löytyy enemmän latauspisteen haluavia osakkaita, nämä latauspisteen tarvitsevat osakkaat voivat ryhtyä edistämään asiaa vähemmistöosakkaiden hankkeena. Tämä edellyttää yhtiökokouksessa 2/3- enemmistöllä tehtävää päätöstä. Kustannukset kohdistuvat niille osakkaille, jotka osallistuvat hankkeeseen.

Jos osakas haluaa asennuttaa omassa hallinnassaan olevalle parkkipaikalle latauspisteen, tarvitsee hän luvan taloyhtiöltä. Käytännössä hallitus voi antaa tähän luvan, kunhan sähköverkon riittävyys ja muiden osakkaiden halu asentaa sähköauton latauspiste tulee tässäkin yhteydessä kartoitetuksi. Tässä tapauksessa kustannukset tulevat osakkaalle.

Sähköauton lataamisesta syntyvät kustannukset tulee aina kohdentaa latauspisteen käyttäjälle.

Asunto-osakeyhtiöt eivät ole este sähköautojen lisääntymiselle, kunhan tarve syntyy. Hyvin perusteltuina ja selkeästi esitettyinä asiat etenevät.

Tommi Leppänen

Kirjoittaja: Tommi Leppänen

Tommi Leppänen työskenteli Isännöintiliitossa lakiasiantuntijana tammikuun 2019 loppuun asti.

Katso kaikki sisällöt kirjoittajalta Tommi Leppänen →

3 kommenttia

  1. Täyssähköautoilla kaahaavia yksityishenkilöitä on lähes yhtä paljon kuin kolmipyöräisiä kääpiöautoja. Kevään kokouksissa kannattaa olla aloitteellinen, aktiivinen ja kaukaa viisas, jotta latauspaikat saadaan varmasti rakennetuksi ennen kuin ne tuloo …

  2. Taloyhtiöiden autopaikoista on paljon kirjoituksia, mutta osakkeellisten autopaikkojen kustannusten jakautumisista en ole huomannut kommentteja.
    Taloyhtiö jossa on osakkeellisia auto/autokatospaikkoja toisella tontilla, peritään yhtäsuurta hoitovastiketta auto ja autokatospaikoista joka ei kata todellisia kustannuksia, lisäkustannukset maksetaan talöyhtiön vastikkeesta.
    Ongelma on siinä että taloyhtiössä on autopaikattomia osakkaita jotka joutuvat osallistumaan autopaikkojen kustannuksiin vaikka heillä ei ole käyttö eikä omistusoikeutta kyseisiin autopaikkoihin. Entä sitten kun autokatosta aletaan korjaamaan, ketkä maksaa? Onko niidenkin osallistuttava kustannuksiin jotka eivät omista autokatospaikkoja?
    Yhtiöjärjestyksessä mainitaan: “autokatos- ja autosähkötolppapaikkojen hoitovastike määrätään asunto-osakeyhtiölle autopaikoista syntyneiden todellisten käyttö-, hoito- ja ylläpitokustannusten perusteella.

  3. Autolämmityksen keskirivin toista syöttäkaapelia joka jäi vapaaksi Opinkalliolta ei otettu käyttöön? Vaikka siitä koko kesä puhuttiin?
    Kävin kysymässä asiasta sähköurakoitsijalta ja hän sanoi, että siinä on vika ja isännöitsijä oli sanonut ettei sitä korjata. Kyllä siihen on voinut tulla vika, kun niitä koko kesä pyöriteltiin kaivinkoneella! Molokkien asennuksen yhteydessä ne meni poikki ja siihen tehtiin jatkokset, joten vikapaikka varmaan löytyy läheltä.
    Ehdotan että ennen asfaltointia kaapeli kaivetaan esiin korjataan, ja asennetaan tyhjällä kotelolla varustettuun pylvääseen Molokkien viereen. Siinä meillä on valmius sähköautojen latauspisteelle.

Kommentointi on suljettu.

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Parkkipaikat Sähköautot