Taloyhtiö pääsee kiinni sähköautonlataukseen matalalla kynnyksellä

Kirjoittanut Fibox 21.12.2023
Kuva: Fibox

Latausasema kotipihassa on monelle kotia etsivälle kynnyskysymys. Miten taloyhtiö voi rakentaa kattavan latausinfran pienemmälläkin budjetilla?

Taloyhtiöiden kannattaa ratkoa latausasiat nyt kun liikenne sähköistyy vauhdilla, jotta kiinteistön houkuttavuus ja arvo osakkaiden ja ostajien silmissä säilyy.Epävarmat taloudelliset ajat kuitenkin lykkäävät ratkaisuja. Elämisen kallistuminen tuntuu osakkaiden lompakossa ja sitä myötä taloyhtiöiden budjetissa.

– Moni osakas ja vuokralainen ajaa jo täyssähköautoa tai ladattavaa hybridiä, ja vielä useampi suunnittelee sellaisen hankintaa. Sähköauton lataukseen pitäisi siis investoida, jotta kiinteistö pysyy kunnossa, säilyttää arvonsa ja houkuttelee uusia asukkaita, sanoo Pasi Taskinen, Fiboxin lataus- ja lämmityslaitteiden myyntipäällikkö.

Kulukurin kanssa kamppaileville taloyhtiöille helpottava tieto on se, ettei kaikille autopaikoille tarvitse hankkia tehokkainta ja hintavinta laturia. Kokosimme vinkit siihen, miten taloyhtiö pääsee matalalla kynnyksellä kiinni sähköautonlatausmahdollisuuksiin.

Valitse hidaslaturi: Huokea ratkaisu nykyisiin kaapelointeihin

Kotipihassa auto viettää valtaosan ajastaan, joten akkua ei tarvitse saada pikavauhtia täyteen.

– Suomalainen autoilija ajaa keskimäärin 40 kilometriä päivässä, eli pienempikin latausteho riittää valtaosalle täyssähkö- ja hybridiautoilijoista akun täyteen lataamiseen. Hidaslatauslaite on edullinen vaihtoehto, ja sillä saa ladattua auton akkuun jopa 200 kilometriä lisää matkaa yön aikana, Taskinen sanoo.

Hidaslatauslaitteet myös usein sopivat olemassa olevaan järjestelmään ilman hintavia muutoksia kaapelointeihin tai sähköliittymään tai -keskukseen. Ne vain asennetaan nykyisten lämmitysrasioiden tilalle.

Jos yhtiössä on tarve tehokkaammille latureille, muutama sellainen voi olla yhteiskäytössä.

Tee järjestelmästä joustava: Huomioi myös polttomoottoriautoilijat

Asukkaat vaihtuvat ja autoilijoiden tarpeet muuttuvat ajan mittaan. Siksi latausratkaisuissa avainsana on joustavuus. Kun laturikokonaisuuden miettii joustavaksi, se vastaa monenlaisiin tarpeisiin tulevaisuudessakin muttei rasita yhtiön taloutta liikaa nyt.

– Esimerkiksi älykäs Heat’n’Charge Smart -latauslaite sekä lataa että lämmittää. Se sopii siis jokaiselle autonomistajalle, olipa alla täyssähköauto, ladattava hybridi tai lämmitettävä polttomoottori. Jos yhtiössä on tarvetta tehokkaammille latureille, muutama sellainen voi olla vaikkapa yhteiskäytössä, Taskinen vinkkaa.

Päivitä lämmitysrasiat lataukseen: Nopea asennus valmiisiin rasioihin

Kaikkein helpoimmalla ja halvimmalla taloyhtiö voi siirtyä latausaikakauteen, jos pihasta löytyy jo valmiiksi Fiboxin alumiininen digitaalinen lämmitysrasia. Rasian saa nimittäin muutettua latauslaitteeksi vaihtamalla pelkän sisäosan, mikä voi leikata asennuskustannuksista jopa 70 % pois verrattuna koko rasioiden vaihtoon.

– Esimerkiksi yksi asiakkaamme päivitti parituhatta piharasiaa latauskäyttöön, ja laitteista reilu 400 päivitettiin Heat’n’Charge Smart Retrofitillä. Samalla he siirtyivät kätevästi digitaaliselle aikakaudelle, kun eParking.fi-operointijärjestelmä huolehtii kuormanhallinnasta sekä tasapuolisesta laskutuksesta. Käyttäjät voivat hallinnoida latausta ja seurata energiankulutusta helposti sovelluksella, Taskinen kertoo.

Yhtiö säästää asennuskustannuksissa, kun olemassa olevaan lämmitysrasiaan vaihtaa myös sähköautonlataukseen soveltuvan sisäosan.

Bonusvinkkinä Taskinen kehottaa taloyhtiöitä vielä panostamaan etukäteissuunnitteluun.

– Ennen latauspisteiden hankintaa kannattaa kiinteistön teknisen valmiuden lisäksi kartoittaa myös asukkaiden tämänhetkiset tarpeet ja tulevaisuuden suunnitelmat, jotta latauslaitteiden määrä ja teho voidaan mitoittaa mahdollisimman oikein alusta lähtien. Näin taloyhtiö välttyy yli-investoinneilta ja turhalta rahanmenolta.

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Sähköautot