Riittääkö oma kännykkä hissin hälytysjärjestelmäksi?

Vastaaja-palstalla lakiasiantuntijat vastaavat oikeudellisiin pulmiin. Tällä kertaa lukijaamme mietityttää hissin hälytysjärjestelmä.

Taloyhtiömme hississä oli ilmoitus, että hissin puhelin ei toimi. Asukkaita kehotettiin pitämään omaa puhelinta mukana. Pitääkö hississä olla toimiva puhelin, vai voiko tilanne jatkua pitkään tällaisena?

TUKESin hissimääräysten mukaan henkilökuljetukseen sallitun hissin korissa täytyy olla laite, jolla voi antaa tehokkaan hälytyksen. Vaihtoehtoisia tapoja ovat suositusjärjestyksessä seuraavat:

1) Hissin korista pitää löytyä rakennuksen sisäiseen tai yleiseen verkkoon kytketty puhelin, jolla saa yhteyden jatkuvaan päivystykseen.

2) Hississä täytyy olla hälytyslaite, joka kytketään jatkuvaan päivystykseen.

3) Hissin hälytys on kytketty kuilun ulkoseinällä olevaan äänihälyttimeen. Tämä edellyttää, että ulkopuoliset kuulevat hälytyksen erittäin todennäköisesti.

Hississä täytyy siis olla toimiva järjestelmä, ja hissin haltijan (jota edustavat hallitus ja isännöitsijä) pitää huolehtia, että viat ja puutteet korjataan riittävän nopeasti. Jos muuta hälytysjärjestelmää ei ole, tilanteen täytyy olla väliaikainen.

 

Aki Rosén

Varatuomari

Asianajotoimisto Kuhanen, Asikainen & Kanerva Oy