Viisas taloyhtiö suunnittelee tulevaa laatimalla strategian

19.11.2015
Taloyhtiö Pihlajanmarja Kaisa Leiwo (10) Kuva: Kaisa Leiwo Strategia helpottaa taloyhtiön päätöksentekoa. Strategiatyöhön kannattaa ottaa mukaan asukkaat ja osakkaat kertomaan, mitä he asumiseltaan haluavat.

Viisaassa taloyhtiössä pohditaan asukkaiden viihtyvyyttä ja asuntojen arvoa, kun kiinteistöjen korjausvelka kasvaa ja asuinalueet eriytyvät. Strateginen suunnittelu on ratkaisevassa asemassa taloyhtiöiden arvon määrittelyssä ja voi vaikuttaa jopa taloyhtiölainan saamiseen remonteissa.

Noin 90 prosenttia isännöitsijöistä on sitä mieltä, että strategia helpottaa taloyhtiön päätöksentekoa, käy ilmi Isännöintiliiton Hallitustyön laatu 2015-kyselytutkimuksesta.

Suomalaisten varallisuudesta peräti 80 prosenttia on kiinni asunnoissa. Yhä useammat taloyhtiöiden hallitusten jäsenet ovat alkaneet kiinnostua johtamansa kiinteistön arvosta. Jo nyt esimerkiksi remonttilainan saaminen on helpompaa, jos taloyhtiö on hoitanut omaisuuttaan johdonmukaisesti.

Etenkin muuttotappioalueella tulevaisuuden strategian laatiminen on yhtiölle kilpailuvaltti. Pitkän aikavälin suunnitelmasta saattaa tulla jopa perusedellytys korjausavustusten saamiseen.

Pitkän aikavälin suunnitelmasta saattaa tulla jopa perusedellytys korjausavustusten saamiseen.

Strategia on toimintaohje taloyhtiön johdolle

Ennen kaikkea strategia helpottaa osakkaiden elämää: he tietävät, minne taloyhtiön johtajat eli hallitus ja isännöinti taloyhtiötä vievät, mikä on tavoite.

Isännöintiyritys 2015 -palkinnon voittanut Kotkan Isännöintipalvelu ajaa tulevaisuusohjelman laadintaa kaikkiin asiakasyhtiöihinsä.

– Yleensä hallitusta motivoi halu oppia tuntemaan osakkaat ja asukkaat. Kun strategiatyön aluksi tehdään selvitys asukaskokemuksesta, hallitus saa siitä paljon uutta ja yllättävääkin tietoa, Kotkan Isännöintipalvelun toimitusjohtaja Juha Ranta sanoo.

Strategia parantaa asukkaiden viihtyvyyttä

– Kaikkein eniten strategialla parannetaan kuitenkin asukkaiden viihtyvyyttä. Vasta kun tiedetään, mitä he toivovat kotitaloltaan, sitä voidaan alkaa kehittää, Ranta painottaa.

Kaikkein eniten strategialla parannetaan asukkaiden viihtyvyyttä.

Yhdessä Rannan asiakasyhtiössä kävi esimerkiksi ilmi, että asukkaat tuntevat turvattomuutta kodeissaan. Kiinteistölle asennettiin uudet lukot ja valvontakamerat.

Toisessa yhtiössä asukkaat huomauttivat, että porraskäytävät ja piha ovat epäsiistit. Porraskäytävät siistittiin ja maalattiin, ja taloyhtiössä alettiin kiinnittää aiempaa enemmän huomiota ympäristön estetiikkaan.

On hyvä muistaa, että taloyhtiölläkin voi olla maine. Hyvä maine nostaa taloyhtiön arvoa, ja siksi sitä kannattaa rakentaa tietoisesti.

Isännöintiliitto kysyi suomalaisten taloyhtiöiden hallitustyön laadusta jäseniltään lokakuussa 2015. Hallitustyön laatu 2015 -selvityksessä vastaajia oli vajaat 300.

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Taloyhtiöstrategia