Minusta hyvä isännöinti on eniten…

Kirjoittanut Anna Malk 4.9.2018

…talouden asiantuntijuutta, eli sitä, että seuraa ja raportoi taloyhtiön taloutta tarkasti ja niin, että asuntojen arvo nousee kohisten. Ei kun sittenkin se on erityisesti juridista ammattitaitoa, eli että ennakoi muuttuvia lakeja ja asetuksia ja huolehtii, että kaikki taloyhtiön asiat hoituvat lain mukaan.

Ei kun ei sittenkään. Hyvä isännöinti on minulle ennen kaikkea asiakaspalveluhenkisyyttä: asiakkaiden tasapuolista kohtelua sekä nopeita vastauksia kysymyksiin, jotka koskevat vaikka perintöoikeutta, ilmanvaihtoa tai lemmikin kuolemanturvavakuutusta tulipalotilanteessa.

Ei kun totta kai hyvä isännöinti on minulle varsinkin hyviä verkostoja. Mikään ei ole niin tärkeää kuin se, että isännöinti järjestää parhaat tekijät nyt vaikkapa putkiremonttiin.

Vai olisiko sittenkin olennaisinta, että isännöitsijä ymmärtäisi paljon tekniikasta? Olisi kätevää, jos hän tajuaisi valokuidut, laajakaistat, sähkölukot, vesimittarin etäluennan ja mitä näitä nyt on.

Tai merkitsisikö minulle kuitenkin eniten viestintä? Kyllähän nyt hyvään isännöintiin kuuluu sekin, että tuntee viestinnän lainalaisuudet, kriisiviestinnän ja että osaa kirjoittaa kaikesta kansantajuisesti.

Enkä kyllä millään haluaisi jättää määrittelyn ulkopuolelle visiointia ja kehittämistäkään. Pitää tarjota taloyhtiöille oma-aloitteisesti jotakin ihan uutta, kaikkien odotukset ylittävää. Senhän voi tehdä siinä perustöiden ohella? Eikä riitä, että on mukavaa. Sen täytyy olla paljon parempaa. Henkilökemioiden pitää toimia – kaikkien kanssa.

Mikä teidän taloyhtiöllenne on isännöinnissä tärkeintä?

Anna Malk

Kirjoittaja: Anna Malk

Anna Malk työskenteli Kotitalo-lehden päätoimittajana ja Isännöintiliiton julkaisupäällikkönä kevääseen 2019 asti.

Katso kaikki sisällöt kirjoittajalta Anna Malk →

4 kommenttia

  1. Hyvä isännöitsijä hallitsee ainakin asunto-osakeyhtiölain ja sen vuoksi pystyy estämään tarpeettomat hallitusjäsenten kriisitilanteet.

  2. Erinomainen isännöitsijä hoitaa asiat, jotka on yhteisesti sovittu hänen hoidettavakseen. Isännöitsijä ajaa ensisijaisesti taloyhtiön etua eikä toiminta tähtää lyhytnäköiseen laskutuksen maksimoimiseen. Vielä kun pakettiin yhdistetään normaalin ihmisen sosiaaliset taidot, ollaan tosi pitkällä.

  3. Hyvä isännöintisijä on reilu. Ei heti ala rahastamaan liiton uusilla vouhotuksilla, vaan menee rauhallisesti ja harkitusti eteenpäin. Toivottavaa, että kommunikointi on muutakin kuin murahtelua.

  4. Hyvä isännöitsijä osaa katsoa ja hallinnoida kokonaisuuksia. Esimerkiksi meillä alueellinen huoltoyhtiö, jossa useita eri taloyhtiöitä, mutta nämä eivät harmikseni tee mitään yhteistyötä. Esimerkiksi alueen putkiremppoja ei ole suunniteltu kokonaisesti ja palapelimaisesti, jolloin euroja on valunut turhaan asfalttiin jne. sekä muista taloista ei ole voitu käyttää aina muiden talojen pesutupia jne, mikä on omituista, koska muuten yhteistyö on ok-tasolla.

    Tottakai isännöitsijä pitää asiakaspalveluhenkinen, että yrittää huomioida asukkaan huolet ja tilat siten, että se auttaa sujuvaa ja siistiä asumista, eikä kuitata asioita olankohautuksella.

    Palveluhenkisyyteen kuuluu myös asianmukainen ajankohtaisten asioiden viestittäminen esim. verkkosivujen tmv. kautta.
    Sekä että voi suositella tietyn tekniikan ottamista esim. valokuidun.
    Sekä laittaa listalle selvitettävät asiat ettei unohda sitä, jos se ei tällä hetkellä ole mahdollista.

Kommentointi on suljettu.

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Palvelut