Mia Koro-Kanerva

Kiinteistöala on heikosti digitalisoitunut, mutta yhteistyöllä kurssi voidaan kääntää

Kirjoittanut Mia Koro-Kanerva 19.11.2019

Ihmettelin aiemmin, miten tuollaiseen suhteellisen simppeliin paperiin kuin isännöitsijäntodistus voi liittyä niin paljon variaatioita, vastuukysymyksiä ja riitoja. Kun astuin Isännöintiliiton puikkoihin, huomasin, että isännöitsijäntodistus kuvastaa tiivistetyssä muodossa koko isännöintialan digitalisaation haasteita ja mahdollisuuksia.

Kiinteistöala on heikosti digitalisoitunut. Moni tiedostaa, että alan sähköisten palveluiden, data-alustojen ja järjestelmien kehittyminen toisi enemmän hyvää kaikille. Tiedon ja palveluiden helppo saatavuus, liikkuminen ja personointi kiinnostavat kaikkia. Myös isännöinnille digitalisaatio vapauttaisi aikaa uusien palveluiden ja uudenlaisen liiketoiminnan kehittämiseen. Isännöitsijän ajan ei pitäisi kulua päivittäin lainaosuuksien laskemiseen vaan kiinteistöjen strategiseen ylläpitämiseen, kehittämiseen, parhaiden palveluiden hankkimiseen ja hallitusten sparraamiseen.

Uudenlaiset järjestelmät mahdollistaisivat myös osakkaille paremman palvelun. Heillä olisi käden ulottuvilla reaaliaikainen tieto omaan osakkeeseen liittyvistä maksu-, laina- ja korjaustiedoista ja yhteydenpito hallitukseen, isännöitsijään ja huoltoon tapahtuisi yhdessä kanavassa.

Alan muutos on kuitenkin nurkan takana. Markkinoille on jo tullut järjestelmätoimittajia, joilla on kunnianhimoisia hankkeita nostaa kiinteistöala ja isännöinti sähköiselle aikakaudelle. Platform of Trust on vilahtanut keskusteluissa. Digitalisaation osalta Isännöintiliitto voi olla mukana asiaa edistävissä hankkeissa, apuna välittämässä tietoa alan tarpeista sähköisten palveluiden kehittäjille ja toisaalta kertomassa jäsenkunnalle uusista innovaatioista.

Jotta asiaa saadaan eteenpäin, on jatkossa sekä alan järjestöjen että yritysten tehtävä enemmän yhteistyötä. Vaikka Isännöintiliitto on toimialajärjestö, jossa ovat laajasti edustettuina sekä yritykset että henkilöisännöitsijät – kaikki tietyllä tavalla toistensa kilpailijoita – voidaan yhteistyöllä saada aikaan sellaisia muutoksia, joihin kukaan yritys ei yksinään pysty.

Ja mitä isännöitsijäntodistukseen tulee, niin ehkä joskus on kaikkien isännöitsijöiden ja taloyhtiöiden osakkaiden arkipäivää, että todistus lainaosuuksineen saadaan oikeasti järjestelmästä ulos yhdellä napinpainalluksella. Nyt ollaan vielä aika kaukana siitä.

Mia Koro-Kanerva

Kirjoittaja: Mia Koro-Kanerva

Toimin Isännöintiliiton toimitusjohtajana. Isännöintiala on murroksessa ja on superkiinnostavaa saada olla matkassa mukana tekemässä sen tulevaisuutta. Haluan ottaa lukijat mukaan tarkastelemaan ajan ilmiöitä, muutoksia ja tekijöitä ja nauttimaan maisemista.

Katso kaikki sisällöt kirjoittajalta Mia Koro-Kanerva →

2 kommenttia

  1. Tuleehan se nyt jo, isännöitsijä ja kirjanpitäjä tarkastavat vaan tiedon oikeellisuuden mm. mahdollisten liikepankista saatujen tietojen viiveiden vuoksi, simple as that työpanos on sitä kautta. Tietoa pidetään yllä koko ajan niin sillä se on mahdollista. Suurin sen hetkinen työ on jahdata mm. kaupasta saatavia papereita merkintöjä varten.

    Voi se olla, että ruutupapaerilla hoidettava isännöinti ei toimi niin, mutta muuten napista painamalla se on todellisuutta kun taustat on kunnossa.

  2. Hienoa, hieonoa, että asiat alkavat jo lopultakin olla napinpainalluksen takana. Olen ensimmäistä vuotta hallituksessa ja halusin isännöintitodistuksen omaa tarvetta varten. Hintapyyntö oli huikea, mutta sain hyvät selitykset kuin paljon aikaa menee tietojen keräämiseen. Se siitä, mutta sitten kysymään, että kuka tämän hinnan on päättänyt, arvatkaa… isännöintifirma. Hallitus ei ole edes ollut tietoinen, että hallituksen velvollisuus on vahvistaa isännöintitodistuksen hinta. Jospa löytäisi sellaisen firman, että he ovat kehittäneet edes toimistonsa työkaluksi napinpainalluksella tulostettavan todistuksen. Jahka voisivat saada uuden asiakkaan.

Kommentointi on suljettu.

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Palvelut