Taloyhtiön palvelueteiseen voi tilata ruokakassin

Kirjoittanut Anna Karismo 21.7.2015 ja päivitetty 27.2.2019
Verkkokaupasta ostaminen on tehty erityisen helpoksi Spinelli-talossa Vantaan Kivistössä. Kuva: Suomen Asuntomessut

Jos olisi mahdollista, tilaisitko joskus ruokakassin kotiin eteiseen valmiiksi odottamaan tuloasi? Palvelueteiset ovat asumisen tulevaisuutta. Verkkokaupasta ostaminen on tehty erityisen helpoksi Spinelli-talossa Vantaan Kivistössä.

Vantaalle Kivistön asuntomessualueelle rakennettu Spinelli on Suomen ensimmäinen täysin avaimeton asuinkerrostalo. Jokaisessa asunnossa on kulkukortilla ja -koodilla toimiva palvelusisäänkäynti.

Esimerkiksi verkkokaupan lähetti voi jättää eteiseen paketin ilman, että asukkaan täytyy olla kotona sitä vastaanottamassa.

Jokaisesta ovenavauksesta jää jälki

Palvelusisäänkäynti on tuulikaapin näköinen tila, jossa on sivussa kenkähyllyjen tilalla hyllyt tavaroita varten. Tuulikaappiin voi tilata tavaroita ja palveluja sähköisen lukitusjärjestelmän turvin. Eteistilan voi lukita erikseen muusta asunnosta, ja sen voi jopa varustaa kylmälaitteella.

Asukkaat kulkevat ovista käyttämällä RFIG-tunnisteita, pieniä lätkiä.  Huoneiston ulko-oven voi avata myös näppäilemällä avauskoodin sähkölukkoon.

Palvelueteinen helpottaa siivousta: siivoojalle ei tarvitse jättää kulkulätkää asukkaiden poissaollessa. Riittää, kun hän tietää palvelueteisen ja välioven koodit, tai hänelle avataan ovi puhelimitse etäkomennolla.

Asukas voi myös vaihtaa avauskoodin etäohjauksella. Jokaisesta avauksesta jää merkintä sähköiseen lukitusjärjestelmään, minkä uskotaan lisäävän turvallisuutta.

Espoon Suurpellossa toisenlainen palvelusisäänkäynti

Joihinkin Espoon Suurpellon kerrostaloihin verkkokauppa voi jo toimittaa tuotteet palvelueteiseen. Suurpellossa asukkaiden vuokrattavana on lukittuja kaappeja, jotka sijaitsevat talon alakerrassa. Ruokaostokset toimitetaan kaappiin lämpöeristetyssä, kylmägeelillä varustetussa kuljetuslaatikossa.

Palvelueteisten uskotaan ratkaisevan verkkokaupan niin kutsutun viimeisen kilometrin ongelman tulevaisuudessa. Tätä nykyä pakettilähetti voi käydä kolkuttelemassa ovella useastikin ja asiakkaita harmittaa, kun netistä tilatut ruuat tulevat kotiin liian myöhään.

Kirjoittaja: Anna Karismo

Anna Karismo työskenteli Kotitalo-lehden päätoimittajana vuoden 2016 alkuun asti.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Anna Karismo →

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Lukot