Nämä pari asiaa kertovat, onko isännöinti hyvää

Kirjoittanut Toivo Korhonen 21.8.2019

Paljon puhutaan siitä, mistä löytää hyvää isännöintiä. Ennen kuin tähän voi vastata, pitää ymmärtää, että hyvällä isännöinnillä on monia eri merkityksiä. Yhdenlaisen merkityksen ja ulottuvuuden hyvä isännöinti saa, kun sitä katsoo toimialan sisältä tilaajana tai tuottajana. Ihan toisenlainen ulottuvuus siihen tulee, kun sitä katsoo toimialan ulkopuolelta.

Isännöinti ja isännöitsijät ovat palveluntuottajia taloyhtiöitä eli niiden asukkaita varten. Kun asiakas arvioi oman taloyhtiönsä isännöintiä, lopputulokseen vaikuttavat keskeisellä tavalla muun muassa asiakkaan oma tausta, asema ja näkökulma. Pienen ja ison kiinteistön osakkaat ja asukkaat kokevat tai voivat kokea saman palvelun hyvin eri tavalla. Sama tilanne voi olla ison kaupungin ja toisaalta pienen maaseutupaikkakunnan kohdalla.

On hyvä muistaa, että asiakkaan näkökulmasta samaan lopputulokseen eli hyvään isännöintiin voi päästä erilaisilla palvelureiteillä. Tärkeintä onkin hyvä asiakaskokemus, ja toki aina vähintään sopimuksen mukainen tuote. Viime kädessä asiakas arvioi sen, onko palvelu onnistunut.

Viime kädessä asiakas arvioi sen, onko palvelu onnistunut.

Meidän isännöintiä tekevien mielestä työmme on sisällöllisesti ja yhteiskunnallisesti merkittävää: työskentelemme paremman asumisen puolesta muun muassa kehittämällä asumisen palveluita ja huolehtimalla suomalaisten kansallisomaisuudesta yhdessä hallitusten, osakkaiden ja asukkaiden kanssa.

Tärkeässä roolissa ovat nyt ja jatkossakin isännöintiä ammatikseen tekevät henkilöt. Isännöinti on paljon muutakin kuin se, mikä asiakkaille on yleensä näkyvintä eli kokousten pitäminen. Isännöinti on laaja kokonaisuus, johon liittyy talouden, lainsäädännön, asiakaspalvelun ja teknisten asioiden asiantuntijapalveluja. Vaikka isännöinti väistämättä henkilöityy, tarvitaan hyvän, osaavan ja tehokkaan isännöintipalvelun tuottamiseen ehdottomasti myös tiimin tekemää työtä.

Toimialan sisällä ymmärrämme ja arvostamme omaa työtämme kohtuullisen hyvin, vaikka ammattiylpeydessä on varmasti parannettavaa. Tärkeintä on kuitenkin se, mitä asiakkaat ajattelevat isännöitsijöistä ja koko toimialasta.

Ei riitä, että kerromme toimialan merkityksestä taloyhtiöissä asuville ihmisille ja heidän omaisuudelleen, vaan meidän pitää omalla työllämme osoittaa se todeksi. Hyvää isännöinti on silloin, kun asiakkaat ymmärtävät, mitä he ovat ostaneet ja kokemus palvelusta tuottaa positiivisen asiakaskokemuksen.

Toivo Korhonen

Kirjoittaja: Toivo Korhonen

Isännöintiliiton puheenjohtaja ja isännöitsijä

Katso kaikki sisällöt kirjoittajalta Toivo Korhonen →

1 kommentti

  1. Meillä isännöitsijään ei uskalla olla missään yhteydessä, puhelimessa alkaa huutaa ja väitellä asioista. Ei hoida asioita eikä yhtiökokouksia asiallisesti, käyttää rumaa kieltä ja väheksyy osakkaiden asioita joita tuodaan kokouksessa esille. Hallitus vain hymistelee on liian vaikeaa alkaa etsiä uutta isännöitsijää.

Kommentointi on suljettu.

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Taloyhtiön johtaminen