Isännöinti aiheuttaa pöhinää verkossa

Kirjoittanut Marina Furuhjelm 29.5.2013

Katleena Kortesuo on kirjoittanut herättelevän blogikirjoituksen isännöinnistä eioototta-blogissaan.  Kirjoituksessa hän vertaa isännöitsijöitä silleihin ja esittää viisi isännöintialaa vaivaavaa puutetta, joihin  antaa myös ratkaisuehdotuksen.

Katleena muun muassa väittää, ettei isännöinti hallitse tiedottamista. Tämä on osittain totta, sillä ainoastaan 6 prosenttia taloyhtiöasukkaista on Isännöintitoimialan mielikuvatutkimuksen mukaan todella tyytyväisiä viestintään. Ei kovin mairitteleva luku.

Tiedonpuute aiheuttaa jatkuvia ongelmia asumisessa. Isännöintiyritysten pitää panostaa nykyistä enemmän asiakasviestintään. Kaikkein tärkeintä on viestiä asukkaille ymmärrettävällä kielellä ja usein.

Katleena väittää myös, etteivät isännöitsijät ole lähtökohtaisesti oma-alotteisia. Isännöinti on taloyhtiön johtamista. Isännöitsijän on oltava aktiivinen erityisesti korjausrakentamiseen liittyvissä asioissa.

Isännöinti voi myös ehdottaa hallitukselle strategian laatimista. Strategiassa asukkaat määrittelevät, millaisessa taloyhtiössä he haluavat asua. Tämän jälkeen isännöinnin on helpompi johtaa. Joskus on kuitenkin niinkin, ettei hallitus anna isännöinnin johtaa. Hallituksen pitää antaa isännöinnille työrauha.

Myös yhtiökokouksessa isännöitsijän pitää ottaa asiantuntijan rooli, jotta asukkaat ymmärtävät, ettei isännöitsijä ole huoltomies. Itse asiassa yhtiökokoukset sujuvat parhaiten, kun isännöitsijä toimii puheenjohtajana.

Kaikesta huolimatta hallituksen jäsenet ovat kuitenkin tyytyväisiä isännöintipalveluun kokonaisuutena (Isännöinnin siakastyytyväisyystutkimus). Isännöintiala vaatii paljon osaamista päätöksenteosta, tavoitteiden asettamisesta, taloyhtiön hankintojen ja palveluiden järjestämisestä, taloudesta ja viestinnästä.

Eli ei alalla täysin sillejä olla. Näin valtakunnallisena kalastuspäivänä sanoisin, että jalompi kalalaji, meritaimen, kuvaa isännöitsijöitä paremmin.

Marina Furuhjelm

Kirjoittaja: Marina Furuhjelm

Maria Furuhjelm työskenteli Isännöintiliitossa lakiasiantuntijana vuoteen 2015 asti.

Katso kaikki sisällöt kirjoittajalta Marina Furuhjelm →

1 kommentti

  1. KOMMENTTI KATLEENA KORTESUON KIRJOITUKSEEN 28.5.2013: ISÄNNÖINTI AIHEUTTAA PÖHINÄÄ VERKOSSA.

    ISÄNNÖINTIBISNES – SIELLÄ PÄRJÄÄ KOULUTETTU SILLIKIN

    Alku vaikutti reteen haastavalta, kunnes muusta yhteydestä selvisi, että kyseessähän olikin ammattikouluttajan mainos tietylle kohderyhmälle, syksyn tulevaa koulutusta varten.
    Mutta ihan hyvä lajissaan.

    VILLALIIVIT JA SAMETTIHOUSUT

    Ei nyt kaipaa erityistä kommenttia.
    Vanha hyvä keino on kysyä itseltään, kun kuvauksen mukainen henkilö, siis muukin kuin isännöitsijä, kävelee vastaan, että ostaisinko ko. tyypiltä käytetyn auton?

    HUONO TIEDOTUS

    Kumma juttu. Tekniikka on mennyt huimasti eteenpäin mutta ongelmat ovat aivan samat kuin pirtu- ja vahaskopioiden aikakaudella, jos nyt kukaan nykyisin edes tietää mitä nuo termit tarkoittavat.
    Sujuva suomen kieli ja oikeinkirjoitushan on lähes kokonaan hävinnyt tiedotteista. Jos ei satu mahtumaan kesäyliopiston alkavan suven kursseille, ja työväen- sekä kansalaisopistojen syksyn antimiin on vielä pitkä aika, niin ihan alkuun voisi kokeilla Wordin ”Työkalut ikkunaa” ja valita sieltä kohta ”Kieliasun tarkistus F7”, ja jos yrittää kirjoittaa liian monimutkaista sanaa, niin hiiren kakkosnäppäimellä saa esiin synonyymisanaston. Näillä pärjäisi jo pitkälle.
    Vanha totuus on myös se, että ainoa tieto joka on tosi, on se joka on minulla. Jos sen kertoo toisille, niin eihän se sitten enää mikään tieto ole.
    Viestintäähän kuuluu myös sekin, että sen ainoa kulkusuunta on ylhäältä alaspäin mutta missään tapauksessa ei päinvastoin. Palautehan saattaisi aiheuttaa kiusallisia mutkia hallinnon huolellisesti tekemiin strategisiin ja taktisiin suunnitelmiin. Kaksisuuntaisuus näkyy puuttuvan eräiden isännöintiketjujen vaivoin ja kovalla rahalla aikaansaaduista taloyhtiöiden kotisivuista. Vai vielä pyydellään avoimen taulukkolaskentapohjan antamista osakkaille budjetointia ja remonttilaskelmia varten. Kyllä se riittää, kun yhtiökokouskutsussa mainitaan, että kyseiset asiakirjat ovat kaksi viikkoa nähtävissä isännöitsijän toimistossa. Missähän se muuten mahtoi ollakaan?
    Hallitus ja isännöitsijä hukkaavat yhden parhaista johtamistyökaluistaan surkean ja ala-arvoisan viestinnän mukana. Tosin siihen kuuluu paljon muutakin kuin kirjallinen / sähköinen tiedotus. Arvokkain osa tiedotuksessa tai paremmin viestinnässä olisi tuon palautteen kuunteleminen, käsittely ja takaisin palautus. Mutta, kun sekin puuttuu, niin vaikeaa siinä on muutakaan kehitellä. No, onhan sentään se porttikäytävän seinään kiinnitetty peltilaatikko huoltomiehelle jätettäviä kiireettömiä vikailmoituksia varten.

    VIE SINÄ, MINÄ VIKISEN

    Hallituksen, hallituksen puheenjohtajan ja isännöitsijän väliset toimenkuvat ja suhteet ovat liian suuri paketti lyhyessä vastineessa käsiteltäväksi.
    Toteaisin vain, että hallituksella on juuri niin hyvä isännöitsijä kuin se ansaitseekin.
    Hallitushan se ymmärtääkseni isännöitsijän valitsee. Ei se sinne väkisin ilmaannu.

    MUTISEVA KOKOUSMETODI

    Nyt meni kokoustekniikan puolelle, joten se siitä.
    Olen kuitenkin sitä mieltä, että missään tapauksessa ei pitäisi valita yhtiökokouksen puheenjohtajaksi hallituksen puheenjohtajaa tai isännöitsijää, jos vaan läsnäolijoiden joukossa sattuisi olemaan jonkin perusyhdistyksen kokenut puheenjohtaja. Ja joskushan saattaa tulla tilanne, että hallituksen puheenjohtaja tai isännöitsijä haluaisi käyttää myös heillekin kuuluvaa oikeutta henkilökohtaiseen puheenvuoroon. Hyvän kokouskäytännön mukaisestihan puheenvuoron ajaksi pitäisi vaihtaa puheenjohtajaa.

    EN MINÄ OLE MYYJÄ. ENKÄ MARKKINOIJA

    Nyt päädyttiin sitten markkinoinnin perustutkintoon.
    Nykyisin hallitus hallitsee suvereenisesti talkkarin, siivoojan ja vakuutusyhtiön kilpailuttamisen.
    Kehotus isännöitsijälle riittää ja homma hoituu nopeasti ja siististi.
    Entäpä sitten, kun pitäisi sanoa isännöitsijälle, että kilpailutapa itsesi, ja pyydä tarjoukset riittävän edustavalta joukolta muita isännöitsijöitä.
    Se saattaa olla tosi tilanne ja totinen paikka monessa hallituksessa. Varsinkin, kun nykyinen toimenhaltija on tehtävää jollain tavalla hoitanut jo vuosia joskus jopa vuosikymmeniä.
    Olisiko tässä eräs syy leipääntyneisiin isännöitsijöihin?

Kommentointi on suljettu.

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Taloyhtiön johtaminen Taloyhtiöstrategia