Uudistuneen kotitalolehti.fi:n lukijamäärä on kaksinkertaistunut – asumisen tiedolle ja taidolle on tarvetta

Kirjoittanut Kotitalon toimitus 18.9.2020
Kotitalo-media on taloyhtiöasumisen monikanavainen ajankohtaismedia, jonka toimitukseen kuuluvat muiden maussa päätoimittaja Maria Mäkinen (oikealla ylhäällä). Muut kuvassa Piia Kunnas (vas.), Päivi Maaniitty, Marianne Falck-Hvilstafeldt, Merilla Kivineva ja Mia Rouvinen. Kuva: Kirsi Salo

Kotitalolehti.fin lukijoiden määrä on lähes kaksinkertaistunut viime syksystä ja uutiskirjeen tilaajien määrä on kasvussa. Tämä kertoo päätoimittaja Maria Mäkisen (oik. ylh.) mukaan Kotitalo-median onnistuneen uudistuksen lisäksi siitä, että lukijaa palveleville, ajankohtaisille asumisen jutuille on tarvetta.

Printtilehdestä, verkkolehdestä ja sähköisistä kanavista koostuva, parin viime vuoden aikana täysin uudistettu Kotitalo-media on kasvattanut lukijajoukkoaan etenkin kotitalolehti.fissä. Verkkolehden kuukauden lukijoiden määrä on lähes kaksinkertaistunut elo-syyskuusta 2019.  

Elo-syyskuussa 2020 sivustolla vieraili yli 32 000 käyttäjää, mikä on 97 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.  

Kotitalolehti.fi uutisoi ensimmäisenä Suomessa, miten koronaepidemia vaikuttaa taloyhtiöasumiseen. Luotettavan tiedon ja suositusten tarve aktivoi erityisesti yli 65-vuotiaat verkkolukijat, joiden kävijämäärässä nähtiin maalis-huhtikuussa selvä piikki.  

Kotitalolehti.fin lukijamäärät ovat kuitenkin kasvaneet tänä vuonna kaikissa ikäryhmissä, ja lukijoita on melko tasaisesti kaikista ikäryhmistä. Googlen tarjoaman tilastotiedon mukaan verkon suurin käyttäjäryhmä hienoisella erolla muihin on nuoret aikuiset eli 25-34-vuotiaat. 

– Viimeistään koronaepidemia osoitti meille sen, että luotettavalle ja ajankohtaiselle tiedolle on taloyhtiöissä suuri tarve. Esimerkiksi asunto-osakeyhtiölaki ja yhtiöjärjestys vaikuttavat moneen asiaan taloyhtiöissä, joten vinkkejä tai neuvoja ei voi antaa noin vain edes remonttijutuissa, epidemian ehkäisytoimista puhumattakaan, päätoimittaja Maria Mäkinen sanoo.  

Ainutlaatuinen asumisen media 

Kotitalo-lehti on tarjonnut tuhdin lukupaketin taloyhtiöiden hallitusten jäsenille jo lähes kymmenen vuoden ajan. Monelle taloyhtiöasukkaalle Kotitalo on kuitenkin ollut täysin tuntematon ennen kuin uusi kotitalolehti.fi avattiin keväällä 2019 ja Kotitalo muuttui asumisen mediaksi.  

Kotitalolehti.fi tarjoaa runsaasti vain verkkoa varten tehtyjä sisältöjä, joiden kohderyhmänä ovat kaikki taloyhtiöissä asuvat.  

– Asumista käsitteleviä medioita on paljon, mutta käsittääkseni Kotitalo-media on ainoa taloyhtiöasumiseen erikoistunut monikanavainen ajankohtaismedia, Mäkinen sanoo.  

Kotitalo hallinnoi Facebookissa oman sivunsa lisäksi Taloyhtiön hallitus -ryhmää, jossa taloyhtiöasumisesta ja päätöksenteosta kiinnostuneet käyvät vilkasta keskustelua. Ryhmän jäsenmäärä on kasvanut tänä vuonna jopa kymmenillä viikossa.  

Missiomme on parantaa taloyhtiöasumisen laatua eli tehdä asuminen helpommaksi ja turvallisemmaksi tarjoamalla taatusti luotettavaa tietoa.

Vuoden 2019 lopussa käyttöön otettu Instagram-tili on tavoittanut uusia yleisöjä, ja uutiskirjettä tilaa jo yli 13 000 suomalaista. Kotitalon jutut tavoittavat lukijoita myös Twitterin kautta. 

Koko ajan kehittyvä Kotitalo-media  

Kotitaloa kustantaa Isännöintiliiton Palvelu Oy, jonka omistaa Isännöintiliitto. Uudet tekijät alkoivat luotsata Kotitalo-mediaa vuonna 2019.  

Aiemmin muun muassa Ilta-Sanomissa ja Nelosella työskennelleestä Maria Mäkisestä tuli keväällä 2019 uusi päätoimittaja, ja muun muassa Alma Mediassa ja Otavamediassa työskennelleestä Päivi Maaniitystä hallituksille suunnatun printtilehden tuottaja.  

Kotitalon verkkolehden tuottamisesta ja muista digisisällöistä vastaa joulukuussa 2019 Helsingin Sanomista Kotitalon tuottajaksi siirtynyt Mia Rouvinen

Uusien tekijöiden myötä myös printtilehden konsepti ja toimituksellinen prosessi uudistettiin. Visuaalisen puolen kumppanina toimii Berry Creative. 

Kotitalo-median ammattitaitoiseen ja vahvaa journalistista kokemusta omaavaa toimitukseen kuuluu myös liuta kokeneita freetoimittajia ja -kuvaajia.  

Sisältöjen suunnittelussa hyödynnetään Isännöintiliiton asiantuntijoiden laaja-alaista kiinteistö- ja rakennusalan sekä asunto-osakeyhtiönlain osaamista. Toimitus valitsee juttujen ja sosiaalisen median sisältöjen näkökulmat ja käsittelytavat. 

– Kotitalo-median kaikkia kanavia on uudistettu ketterästi pitkin matkaa, ja Kotitalo kehittyy koko ajan lukijoidensa ja tekijöidensä mukana. Missiomme on parantaa taloyhtiöasumisen laatua eli tehdä asuminen helpommaksi ja turvallisemmaksi tarjoamalla taatusti luotettavaa tietoa houkuttelevassa muodossa, Mäkinen linjaa.  

Kotitalon printti- ja verkkolehti käsittelevät jutuissaan uudistuksensa myötä entistä enemmän isoja yhteiskunnallisia ilmiöitä, joista monissa taloyhtiöillä on suuri rooli. 

Kotitalolehti.fihin on luotu ajankohtaisten asumisen ilmiöiden ympärille kaksi pysyvää ja päivittyvää teemasivua: kaupungistumisen vaikutuksia käsittelevä Suuri muutto ja ilmastonmuutokseen liittyvä Ilmastoviisas asuminen.

Arjen asumisen tiedolle on tarvetta 

Nykyinen Kotitalo on aktiivisesti kiinni ajassa verkkolehden lisäksi esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. 

– Mia Rouvinen toi Kotitaloon vahvaa palvelujournalismin osaamista ja tarkastelemme asumista nykyisin usein kodin perusarjen tasolta. Tämä on laajentanut etenkin kotitalolehti.fi:n lukijakuntaa. Kevään suosituimpiin juttuihin kuului muun muassa parvekegrillauksen yleisimpiin kysymyksiin vastaava artikkeli, Mäkinen sanoo. 

Nykyisen kotitalolehti.fin kulmakiviä ovat ajantasaiset, termistöltään ymmärrettävät ja faktoiltaan tarkistetut jutut, jotka puhuttelevat asumisesta kiinnostunutta lukijaa.  

Keväästä lähtien kuka tahansa taloyhtiöasumisesta kiinnostunut on voinut tilata itselleen Kotitalon.

– Konseptiin kuuluu myös asumisen ajankohtaisia webinaareja esimerkiksi energia-asioista sekä tilattavia ilmaisia oppaita, jotka auttavat ensi kertaa taloyhtiön päätöksenteosta kiinnostunutta alkuun.  

Kotitalo on palkittu asiakaslehtenä kolme kertaa Aikakausmedian järjestämässä Edit-gaalassa. Maaliskuussa se valittiin vuoden 2019 asiakasmediaksi.  

Tilausmallin muutos tuo jutut jokaisen saataville 

Kotitalon uudistusprosessin yksi merkittävä askel on ollut tilausmallin muutos, joka palvelee entistä useampaa lukijaa.  

Aiemmin tarjolla oli vain taloyhtiötilausmalleja, mutta tämän vuoden keväästä lähtien kuka tahansa taloyhtiöasumisesta kiinnostunut on voinut tilata itselleen Kotitalon joko diginä tai digi- ja printtilehden yhdistelmänä. 

– Toivomme, että uudistunut Kotitalo tavoittaa yhä useamman asumisen asioista kiinnostuneen. Näin edistämme suomalaisten asumisen taitoja. Tavoitteenamme on parantaa suomalaista asumista sekä nostaa esille isoja yhteiskunnallisia teemoja, kuten asumisen ilmastotoimia ja peruskorjausten rahoitushaasteita, Kotitalo-median liiketoiminnasta vastaava johtaja Marianne Falck-Hvilstafeldt sanoo. 

Kotitalo-media pähkinänkuoressa

  • Kahdeksan kertaa vuodessa ilmestyvä printtilehti, painos noin 35 000 kappaletta.
  • Kotitalolehti.fi ladattavine oppaineen ja kaikille avoimine webinaareineen. Sivun katseluita syyskuusta 2019 elokuuhun 2020 yhteensä 620 000.
  • Sosiaalisen median kanavat: Facebook, Twitter ja Instagram.
  • Toimitus vuodesta 2020: Maria Mäkinen, Päivi Maaniitty, Mia Rouvinen, Merilla Kivineva, Meri Siippainen ja Piia Kunnas.
  • Vakituinen ja kokenut avustajakaarti. Jokaisesta jutun kirjoittajasta löytyy jutun lopusta pieni esittely kotitalolehti.fissä.   

Lue lisää: Nämä jutut sinunkin kannattaa lukea taloyhtiöasumisesta – tutustu Kotitaloon maksutta

Tästä voit tutustua Kotitalon uuteen digitilaukseen

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Arki Ilmastonmuutos Viestintä