Tulipalo tuhosi toisen taloista, sitten iski korona – näin vaasalaistaloyhtiö selvisi vuodesta

Kirjoittanut Matti Tuovinen 2.9.2021
Tulipalo lähti kulmahuoneiston alimmalta parvekkeelta ja levisi lopulta kattoa pitkin koko taloon. Kuva: Stina Söder

Tulipalo ja korona asettivat vaasalaistaloyhtiölle haasteen, josta selviytyminen vaati tiukkaa työtä.

Asunto Oy Vaasan Kuningattarenpolku 3:n hallituksen puheenjohtaja Stina Söder muistaa hyvin lokakuisen torstain vuonna 2019. Taloyhtiössä oli syttynyt tulipalo.

– Kun näin liekkien etenevän ja oman kotini jäävän palon alle, ajattelin, että ”jahah: tässäkö tämä oli, eipä tarvitse tehdä joulusiivousta”. On hassua, miten ihminen suojelee itseään huumorilla järkyttävissä tilanteissa, Söder sanoo.

Tuli oli tarttunut kolmikerroksisen rakennuksen seinään alimman kerroksen päätyasunnon kuistilta. Sieltä liekit nousivat kerros kerrokselta tuhoten päätyasunnot. Katolle yllettyään palo levisi talon mittaiseksi.

Söder muistaa, ettei asukkaiden keskuudessa syntynyt paniikkia, vaan he kokoontuivat rauhallisesti pihalle. Palomiehet kiersivät asunnot ja varmistivat, ettei kukaan jää loukkuun.

Tuolloinen isännöitsijä, Realian Mari Stagnäs, saapui paikalle nopeasti ja alkoi organisoida asioita pelastuslaitoksen ohella.

– Printtasin toimistolla mukaani osakas- ja asukasluettelon. Soitin vakuutusmeklarille, että tehkää vahinkoilmoitus vakuutusyhtiölle. Paikan päältä ryhdyin soittelemaan asukkaille listan mukaisesti. Se oli yhtä tohinaa siitä lähtien, hän kertoo.

SPR:n kriisiapu sai asukkaat suojaan läheiselle koululle. Illalla heidät vietiin markettiin, josta he saivat ostaa välttämättömät tarvikkeet SPR:n laskuun. Yösija järjestyi tarvitseville hotellista vakuutusmeklarin erillisen lisäturvavakuutuksen kustantamana.

Isännöitsijä Kaisa Lokasaari (oik.) tuli entisen isännöitsijän Stina Söderin aisapariksi tulipalon aikaan ja on nyt taloyhtiön vastuuisännöitsijä.
Isännöitsijä Kaisa Lokasaari (oik.) tuli entisen isännöitsijän aisapariksi tulipalon aikaan ja on nyt taloyhtiön vastuuisännöitsijä. Kuvassa hänen kanssaan taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Stina Söder. Taustalla kohde remontin jälkeen. Kuva: Mikko Lehtimäki

Sijaisasumisen korvausaika toi hankkeelle aikaraamin

Sammutus jatkui läpi yön. Jo illalla oli selvää, että tuomiosta tulee tyly: vuonna 1987 valmistunut rakennus tuhoutuisi asumiskelvottomaan kuntoon.

Hallituksella ja isännöinnillä oli edessään monipolvinen haaste: asukkaita oli autettava ja talon korjaamisen mahdollisuus selvitettävä.

Oli myös toimittava nopeasti, koska useimmat vakuutukset eivät korvaa asukkaiden sijaisasumisen kuluja vuotta pidempään – ja vuosi on varsin lyhyt aika suunnitella ja toteuttaa kerrostalon saneeraus.

Vuodenvaihteen tienoilla taloyhtiö sai vakuutusyhtiöltä päätöksen, että talo korjataan ja korjaus maksetaan kiinteistövakuutuksesta. Vahinkojen laajuuden selvittyä isännöinti käynnisti korjaussuunnittelun projektinjohtajan johdolla.

Korjaushanke laajeni tulipalolta säästyneeseenkin, yhtiön toiseen taloon

Korjaussuunnittelun edetessä hanke laajeni. Koska palotalon rakenteet olivat purkutöiden jäljiltä jo valmiiksi avoinna, olisi muun muassa käyttövesiputkien, viemärien, sähkökaapelointien, lukitusten, ikkunoiden ja julkisivun uusiminen nyt kokonaistaloudellisinta.

Näistä remonteista pääosan taloyhtiö tosin joutuisi maksamaan itse.

Osa saneerauksista koski palotaloa, osa koko taloyhtiötä. Esimerkiksi julkisivukorjaukset kannattaisi tehdä myös 33-huoneistoisen yhtiön omistamaan toiseen kerrostaloon, joka säästyi tulipalolta. Julkisivuhanke oli suunnitteilla jo ennen tulipaloa.

Osakkaat, asukkaat, vuokralaiset sekä kohteen asuntosijoittajat on tavoitettava heti, missä tahansa he ovatkin.

Isännöinti asiantuntijoineen laati esitykset vaihtoehtoisista toteutusmalleista. Hallitus päätyi esittämään yhtiökokoukselle laajinta vaihtoehtoa.

Se hyväksyttiin keväällä 2020 pidetyssä kaksiosaisessa, yhteensä kuusi tuntia kestäneessä maratonyhtiökokouksessa, pitkien keskustelujen ja useiden äänestysten jälkeen.

Hallitus sai valtuudet nostaa enintään 900 000 euron lainan. Vakuutuksesta saataisiin oheen noin miljoona euroa. Tätä kirjoittaessa ei taloudellinen loppuselvitys ole vielä valmistunut, eivätkä hankkeen kokonaiskulut ole siten tarkasti selvillä.

Kesken kaiken pandemia sulki koko maan – eikä hanketta ollut vara hidastaa

Lisää kuitenkin seurasi: Kesken suunnittelun ja päätösten teon Suomi meni kiinni koronapandemian takia. Jo käynnistettyä hanketta ei ollut varaa pysäyttää tai edes hidastaa. Tarvittiin uusia toimintamalleja.

Tulipalon jälkiä yhdellä parvekkeella - kerrostalo paloi asuinkelvottomaksi.
Tulipalon jälkiä yhdellä parvekkeella. Kuva: Stina Söder

Kun koronarajoitukset tulivat voimaan maaliskuussa 2020, oli korjaushanke etenemässä kahdella rintamalla. Rakennus oli raivattu, kuivattu ja mitattu sekä samalla selvitetty, mitä kaikkea pitäisi palon jäljiltä korjata. Uusi katto oli rakenteilla. Toisaalla hahmoteltiin palokorjausten ohessa tehtäviä muita saneerauksia.

Heti tulipalon jälkeen oli isännöitsijä Kaisa Lokasaari kiinnitetty Mari Stagnäsin aisapariksi hoitamaan taloyhtiön asioita.

Näin osakkailla ja korjaushankkeen eri osapuolilla oli jatkuvasti tavoitettavissa ammattilainen, joka tunsi kohteen asiat läpikotaisin. Samalla isännöinti pystyi jakamaan vastuita ja isoa työmäärää.

Sittemmin Lokasaari siirtyi Asunto Oy Vaasan Kuningattarenpolku 3:n varsinaiseksi isännöitsijäksi.

Kevään 2020 ylimääräistä yhtiökokousta ei voitu järjestää tavalliseen tapaan koronan vuoksi, joten isännöinti organisoi kokouksen, johon sai tulla paikalle vain rajoituksen mukaiset kymmenen henkilöä. Loput osallistuivat palaveriin etäyhteydellä, mikä oli useimmille osakkaille uutta.

Yrityksen lakiyksikön juristi päivysti etäyhteyden päässä koko yhtiökokouksen ajan.

Lokasaaren ja Stagnäsin mukaan kokous vaati viljalti ennakkovalmisteluja. Erityisesti osakkaiden yhdenvertainen kohtelu nousi tärkeäksi näkökulmaksi, koska isot päätökset haluttiin nuijia läpi yhdessä ainoassa kokouksessa useiden kokousten sijaan.

Isännöinti varmisti lakiasiantuntijoilta muun muassa, miten osallistuminen valtakirjalla ja ennakkoäänien käyttö tapahtuu etäkokouksessa lainmukaisesti. Lisäksi yrityksen lakiyksikön juristi päivysti etäyhteyden päässä koko yhtiökokouksen ajan siltä varalta, että esille olisi noussut juridisesti hankalia kysymyksiä.

Malli toimi mainiosti. Vastaukset kysymyksiin saatiin heti, osakkaat tulivat kuulluiksi, he kokivat menettelyn turvalliseksi ja hanke eteni vauhdilla.

Porrastettu paluumuutto palotaloon sujui turvallisesti

Palotalon saneeraus valmistui marraskuussa 2020. Hallitus ja isännöinti olivat varautuneet koronarajoitustoimiin paluumuuton hetkiksi, mutta toimia ei tarvittu. Takaisinmuutto sujui turvallisesti luonnostaan, muistelee hallituksen puheenjohtaja Stina Söder.

– Saimme avaimet perjantaina. Osa asukkaista muutti jo silloin, osa lauantaina, osa sunnuntaina, osa vasta viikon päästä. Missään vaiheessa ei tullut tilannetta, että pihassa tai porrashuoneissa olisi ollut liikaa ihmisiä yhtä aikaa.

Entä mitä kaksi kriisiä päällekkäin – tulipalo ja korona – opettivat?

Söderin mukaan ainakin sen, että vaikka kyse on suurista tunteista ihmisten menettäessä kotinsa, on järki otettava käteen, jotta asiat saadaan kuntoon.

Toisaalta taloyhtiön hallituksen valmius kohdata kriisejä kasvoi. Lisäksi sähköiset palaverit tulevat jatkossa osaksi Asunto Oy Vaasan Kuningattarenpolku 3:n arkea, Söder arvioi.

Lokasaari ja Stagnäs painottavat kriisiviestinnän merkitystä. Osakkaat, asukkaat, vuokralaiset sekä kohteen asuntosijoittajat on tavoitettava heti, missä tahansa he ovatkin. Ei riitä, että tehdään paperinen tiedote, joka matkaa vastaanottajilleen ties kuinka kauan.

Lisäksi etenkin kriisin alkuvaiheessa on jaettava kaikki mahdollinen tieto – jopa se, ettei tällä haavaa ole uutta tiedotettavaa.

Stina Söderin mukaan kriisit olivat iso haaste kaikille, mutta niistä selvittiin hienosti.

– Sopukin on säilynyt taloyhtiössä. Hallituksen puheenjohtajaa yhä tervehditään!

Lue myös: Näin taloyhtiö varautuu tulipalon varalle

Lue myös: Kriisiviestintä taloyhtiössä: oleellista on tavoittaa jokainen asukas

Matti Tuovinen

Kirjoittaja: Matti Tuovinen

Asuminen, taloyhtiöasiat, remontointi ja rakentaminen ovat olleet juttujeni keskiössä jo yli 20 vuoden ajan. Uutta tutkimustietoa ja uusia haasteita tulee tuon tuosta, ja hyötytiedon jakaminen on palkitsevaa. Parhainta palautetta on kuulla, että jutustani oli hyötyä.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Matti Tuovinen →

Artikkeli ilmestynyt Kotitalo-lehden numerossa 5/2021

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Korjaushanke Paloturvallisuus Turvallisuus Vakuutukset Viestintä