Näin onnistui sähköauton latauspisteen hankinta omalle autopaikalle

Kirjoittanut Tuomas Lehtonen 10.10.2019
Myyrmäkeläinen Joni Savolainen edisti sähköauton latauspisteen hankintaa taloyhtiöönsä omalla työllään. Kuva: Aleksi Poutanen

Taloyhtiön osakas voi vaikuttaa siihen, että taloyhtiöön hankitaan sähköauton latauspiste. Oma-aloitteisuutta ja töitä se kuitenkin vaatii. Vantaalainen Joni Savolainen kertoo, miten prosessi eteni hänen osaltaan.

Vantaalainen Joni Savolainen halusi omalta osaltaan edistää sähköautojen yleistymistä ja oli valmis edistämään latauspisteen hankintaa omalla työllään. Se tuotti tulosta, ja viime huhtikuusta alkaen hän on voinut ladata Tesla Model 3 -täyssähköautoaan omalla autopaikallaan.

Savolaisen sähköauto täydentää energiavarantojaan sähköauton lataamiseen tarkoitetusta Schuko-pistorasiasta, jonka kautta onnistuu hidas lataus. Kun akkua ladataan 14 tuntia, Teslalla pääsee liikkumaan noin 140 kilometrin verran. Tämä on vajaa kolmannes Teslan maksimitoimintasäteestä. Savolaisen tarpeeseen se riittää kuitenkin mainiosti.

– Ajan päivittäin noin 40 kilometriä. Siksi hidas lataus riittää minulle.

Ensin tarvitaan perusteellinen selvitys

Savolainen oli valmis tekemään töitä latauspisteen hankinnan eteen. Hän tutustui perusteellisesti sähköautojen sekä latauspisteiden toimintaan ja otti selvää paikoitusalueen sähköjärjestelmän kunnosta.

Savolaiselle selvisi, että 8 ampeerin sähkövirralla toimivia hitaita latauspisteitä voitaisiin haluttaessa hankkia parkkialueelle runsaasti. Latauspisteen hankintalupa ei siis horjuttaisi parkkialueen käyttäjien tasa-arvoisuutta.

– Autopaikat omistava yhtiö oli teettänyt viime kesänä selvityksen paikoitusalueen sähköverkon kestävyydestä. Sen mukaan liitäntätyyppi, pää- ja etusulakkeet sekä kaapelivahvuudet mahdollistavat jopa 120 sähköauton hitaan latauksen samanaikaisesti.

Lupa tuli neljässä kuukaudessa

Savolainen keskusteli latauspisteen hankinnasta ensin taloyhtiön hallituksen kokouksessa, jossa asiaan suhtauduttiin myönteisesti. Koska asunto-osakeyhtiö ei hallinnoinut autopaikoitusaluetta, asiaa ei ollut tarpeen viedä yhtiökokoukseen.

Autopaikkoja hallinnoivassa osakeyhtiössä Savolaisen muutostoive otettiin myös positiivisesti vastaan. Lupa latauspisteen hankintaan irtosi neljän kuukauden odottelun jälkeen. Edellytyksenä oli, että Savolainen maksaa kaikki latauspisteen asennus- ja käyttökulut.

– Olin aktiivisesti yhteydessä osakeyhtiön isännöitsijään. Kerroin hitaan latauksen toiminnasta ja tein sopimuspohjan, jossa sovittiin muun muassa latauspisteen hankinta- ja käyttökulujen maksamisesta.

Pistorasialla on iso merkitys

Savolainen tilasi sähköasentajan vaihtamaan autopaikkansa sähkölämmityskotelon hybridikoteloksi. Se koostuu sähköauton lataukseen soveltuvasta kilowattimittarillisesta Schuko-pistorasiasta sekä digitaalisella kellolla varustetusta lämmityspistorasiasta.

Asennukselle ja materiaaleille kertyi hintaa noin 600 euroa.

– Sähköauton lataaminen on turvallista, kun käytetään lataamiseen soveltuvaa pistorasiaa Tavanomaisen lämmityspistorasian käyttö aiheuttaa suuren tulipaloriskin.

Savolainen lähettää mittarista kuukausittain kuvan isännöitsijälle, joka laskuttaa käytetystä sähköstä. Savolainen maksaa joka kuukausi perusmaksua sähkön käytöstä. Summa tasataan todellisen kulutuksen mukaisesti.

Tuomas Lehtonen

Kirjoittaja: Tuomas Lehtonen

Asumisella on valtavan suuri merkitys meidän kaikkien elämään. Hyvä asuinympäristö edistää ihmisen hyvinvointia ja onnellisuutta. Kodeissa on myös kiinni valtaosa suomalaisten varallisuudesta. Toimittajana haluan olla välittämässä tietoa, jonka avulla Kotitalon lukijat voivat kehittää omista taloyhtiöistään yhä viihtyisämpiä, turvallisempia ja vetovoimaisempia asuinympäristöjä.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Tuomas Lehtonen →

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Parkkipaikat Sähköautot