Naapureiden yhteinen auto korvaa perheen kakkosauton – Pirkkalat kuskaavat taloyhtiöautolla ruokakasseja ja lapsia

Kirjoittanut Sami Takala 13.7.2021
Taloyhtiöauto on Kivisaarentie 3:n asukkaiden käytössä. Auton viressä isännöitsijä Joel Karvinen ja hallituksen jäsen Pekka Pirkkala. Kuva: Juho Kuva

Helsinkiläinen taloyhtiö haluaa tarjota asukkailleen monipuolisia asumisen palveluja. Pari vuotta asukkaiden yhteisessä käytössä ollut auto on suosittu kertovat isännöitsijä Joel Karvinen (vas.) ja asukas Pekka Pirkkala.

Naapureiden yhteiset autot ovat alkaneet yleistyä Suomessa viime vuosina. Taloyhtiöautoja on asukkaiden käytössä jo yli sadassa asuinkiinteistössä. Suosituimpia ne ovat suurissa yliopistokaupungeissa.

Yksi taloyhtiöautoja tarjoavista yrityksistä on Omago. Se on toimittanut kuutisenkymmentä autoa ympäri Suomea. Omagon lisäksi taloyhtiöautoja saa esimerkiksi 24Rentiltä. Sillä niitä on noin 50.

Uusin tulokas yhteiskäyttöautojen markkinoilla Suomessa on tanskalainen GreenMobility, joka operoi sähköautoja. Yritys räätälöi taloyhtiöauton kunkin taloyhtiön tarpeiden mukaan.

Taloyhtiöauto on kätevä “kauppakassi”

Asunto Oy Kivisaarentiessä Helsingin Vuosaaressa naapurit ovat jakaneet taloyhtiöauton pari vuotta. Pekka Pirkkala perheineen kuuluu auton vakiokäyttäjiin. Heillä taloyhtiöauto korvaa kakkosauton tarpeen.

Pirkkalat käyttävät yhteistä autoa sekä työ- että vapaa-ajan matkoihin silloin, kun oma auto on varattuna. Vanhemmat kuskaavat taloyhtiöautolla esimerkiksi kauppakasseja kotiin ja lapsia treeneihin. Tytär harrastaa yleisurheilua, poika jääkiekkoa.

– Se on tosi kätevä. Auto on valmiiksi tankattu, ja kaikki toimii kännykällä: varaaminen ja ovien avaaminen. Avain odottaa auton sisällä, Pirkkala kertoo.

Isännöintitoimistot ja taloyhtiöt voisivat mielestäni tarjota nykyistä enemmän erilaista palvelutoimintaa.

– Ainoa kehitysidea, mikä itselleni on käytössä tullut mieleen, on se, että auto voisi olla automaattivaihteinen hybridi. Suurin osa ajosta tapahtuu kuitenkin varmaan kaupunkialueella. Ehkä tulevaisuudessa.

Nyt taloyhtiöllä on bensiinikäyttöinen ja manuaalivaihteinen Volkswagen Polo.

Asukkaiden palvelu kumpuaa taloyhtiön strategiasta

Vuosaaressa taloyhtiöauton taustalla on ideologia, joka juontaa juurensa yli kymmenen vuoden taakse – aikaan, jolloin Pirkkala oli vielä taloyhtiön hallituksessa. Tuolloin yhtiön johto loi kehitysmyönteisen strategian, joka on yhä voimissaan. Sen tarkoituksena on palvella asukkaita.

– Isännöintitoimistot ja taloyhtiöt voisivat mielestäni tarjota nykyistä enemmän erilaista palvelutoimintaa varsinkin, kun väestö ikääntyy, Pirkkala sanoo.

Kivisaarentiellä on yhteisen auton sekä perinteisten saunojen ja grillauspaikkojen lisäksi muun muassa oma talonmies, pari kuntosalia ja moottoripyörätalli. Taloyhtiön isännöitsijä Joel Karvinen Taloyhtiöpalvelut Onnistutaan Ky:stä kuvailee taloyhtiöautoa luonnolliseksi jatkumoksi palveluhenkisyydelle.

– Se on mukava lisäpalvelu asukkaille ja samalla vähentää autopaikkapainetta.

Seuraavaksi suunnitteilla on vetokoukun hankinta, jotta taloyhtiöautolla pääsee vetämään asukkaiden käytössä olevaa maksutonta peräkärryä.

Auton tuulilasin yläosassa on tunniste.
Auton ovi avautuu kännykällä ja avaimet odottavat seuraavaa käyttäjää auton sisällä.

Taloyhtiöautoissa on erilaisia hinnoittelumalleja

Taloyhtiöautoja saa niin uudiskohteisiin kuin olemassa oleviin kiinteistöihin, ja sellaisen voi hankkia myös yhteisesti muiden taloyhtiöiden kanssa. Mutta paljonko taloyhtiöauto maksaa?

Esimerkiksi Omagolla on kaksi hinnoittelumallia, joista taloyhtiö valitsee sopivimman. Kiinteässä mallissa kuukausimaksu on noin 300 euroa. Joustavassa mallissa se vaihtelee auton, käytön ja sopimuksen pituuden mukaan.

– Maksu on alkaen 500 euroa ja voi käyttöasteen noustessa laskea jopa nollaan euroon. Uudellamaalla maksu on keskimäärin 200–300 euroa, kertoo Omagon toimitusjohtaja Joel Virpi.

Lisäksi auton käyttäjiltä peritään käyttömaksu: sähköautoista kuusi euroa tunnilta ja polttomoottoriautoista euron enemmän. Kaikki auton käyttöön liittyvät kulut, kuten polttoaine, verot, vakuutukset ja huollot, kuuluvat hintaan.

Asunto Oy Kivisaarentiessä kuukausimaksu perustuu auton käytön aktiivisuuteen, ja se katetaan vastikevaroista. Auton käyttäjät maksavat lisäksi käyttömaksun, jonka sovellus veloittaa suoraan heidän maksukortiltaan.

Viitisenkymmentä asuntoa ja yksi auto on monesti sellainen määrä, että palvelu alkaa toimia.

24Rentin kautta auton saa ilmaiseksi, jos taloyhtiö järjestää pysäköinnin siten, että myös muun naapuruston on mahdollista käyttää autoa.

Jos auto on vain taloyhtiön omien asukkaiden käytössä, hinta määräytyy samoin perustein kuin Omagolla. Sen sijaan auton käyttömaksun taloyhtiö päättää itse.

Pienissä taloyhtiöissä haasteeksi voi muodostua vähäinen käyttö

Taloyhtiön koolla ei periaatteessa ole merkitystä auton saamiselle. Taloyhtiöauton voi hankkia myös vain osa asukkaista. Pienessä taloyhtiössä käyttäjiä ei kuitenkaan välttämättä ole riittävästi.

Jos auto seisoo suurimman osan ajasta tyhjän panttina parkissa, se ei käytännössä kannata.

– Meillä on kokemusta yhdestä alle kymmenen asunnon taloyhtiöistä, eikä se siellä oikein toiminut. Käyttäjämäärä oli liian pieni. Viitisenkymmentä asuntoa ja yksi auto on monesti sellainen määrä, että palvelu alkaa toimia, Virpi sanoo.

Vuosaaressa taloyhtiöautoa on käytetty Karvisen mukaan ihan mukavasti. Varauksia on kymmenittäin joka kuukausi. Taloyhtiö on toisaalta valtava: se koostuu 12 kerrostalosta, joissa on yhteensä yli 500 asuntoa ja asukkaita lähemmäs tuhat.

Lue myös: Sukupolvien talossa on palveluja kuin hotellissa (tilaajille)

Sami Takala

Kirjoittaja: Sami Takala

Koti on valtaosalle elämän suurin sijoitus ja asunto taloyhtiössä enemmän kuin paikka asua. Osakkaana oleminen on omaisuuden hoitoa, kiinteistön kehittämistä, yhteisöllisyyden ja erilaisuuden ymmärtämistä sekä vastuun kantamista. Mutta aina ei tarvitse omistaa. Myös vuokralaisella on mahdollisuus saada äänensä kuuluviin. Nyt kun vietämme aikaa kotona yhä enemmän, tarve asumisen monipuoliselle hyötytiedolle on suuri. Tätä tietoa haluan vapaana kiinteistötoimittajana tarjota.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Sami Takala →

Artikkeli ilmestynyt Kotitalo-lehden numerossa 4/2021

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Arki Naapurit Palvelut