Helsinkiläisen taloyhtiön asukkaat kohtaavat päivittäin sosiaalisessa mediassa – Onko somekanavien käyttö turvallista ja järkevää?

Kirjoittanut Janne Laitinen 25.4.2024
Kuvitus: Outi Kainiemi

Pikaviestimet voivat tiivistää asukasyhteisöä, mutta sähköisiin kanaviin ei pidä laittaa arkaluonteisia tietoja, jotka eivät saa päätyä vääriin käsiin. Tilaajille

Kun helsinkiläisen Asunto-oy Kalasataman Messin asukas toipui lonkkaleikkauksesta eikä päässyt ulkoiluttamaan koiraansa, apu löytyi läheltä: talon asukkaat keräsivät yhteisessä Telegram-ryhmässä kokoon ringin, jossa jokainen käytti vuorollaan koiraa lenkillä.

– Me naapurit ulkoilutimme koiraa kolmesti päivässä kuuden viikon ajan. Luulen, että sama ei onnistuisi ihan joka taloyhtiössä, sanoo taloyhtiön asukas ja asukastoimikunnan puheenjohtaja Tuija Halmari.

Asunto-oy Kalasataman Messi ei olekaan ihan tavallinen taloyhtiö. Se on osakkaiden rakennuttama yhteisöllinen talo. Asukaskokouksia järjestetään säännöllisesti, ja asukkaiden käytössä on runsaasti yhteisiä tiloja, kuten saunaosasto, kattoterassi, ammattilaiskeittiö ja iso olohuone. Talo valmistui 2020, asuntoja on 40.

Jos talossa tapahtuu jotakin, mikä kaikkien on hyvä tietää, tieto löytyy nopeimmin Telegramista.

Tavanomaista ei ole sekään, miten talossa on hoidettu sisäinen viestintä. Kanavaksi valikoitui jo ennen rakennuksen valmistumista pikaviestisovellus Telegram. Siellä oli helppo keskustella esimerkiksi talotekniikkaan ja sisustukseen liittyvistä ratkaisuista.

Nykyään Telegram on tiiviisti mukana asukkaiden arjessa, ja viestien aiheet liikkuvat laidasta laitaan. Tuija Halmarin kännykkään kilahtaa päivittäin ilmoitukia viesteistä, joita asukkailta tulee keskusteluryhmiin.

– Kommunikaatio toimii matalalla kynnyksellä. Ja jos talossa tapahtuu jotakin, mikä kaikkien on hyvä tietää, tieto löytyy nopeimmin Telegramista, Halmari kertoo.

Sähköisten viestintäkanavien käyttäminen on nopeaa ja vaivatonta yhteisössä kuin yhteisössä. Kysyimme asiantuntijoilta, miten niitä kannattaa hyödyntää taloyhtiöiden viestinnässä, ja mitä viestintäsovellukset tarkoittavat tietoturvan, tietosuojan ja yhteisöllisyyden kannalta.

Salataanko viestit?

Tietoturvalla tarkoitetaan laitteiden ja sovellusten teknistä suojaamista ulkoisilta uhilta, kuten haittaohjelmilta ja tietomurroilta.

Tietoturvan näkökulmasta mikä tahansa yleisesti käytetty pikaviestisovellus, kuten Whatsapp tai Signal, on sinänsä toimiva taloyhtiön viestintäväline. Näin sanoo liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kyberturvallisuuskeskuksen tietoturva-asiantuntija Matias Mesiä.

Hän huomauttaa, että Traficom ei viranomaisena anna suosituksia yksittäisten viestintäsovellusten käytöstä. Tietoturvallisena voidaan pitää yleisesti ottaen sovellusta, joka käyttää päästä päähän -salausta. Se tarkoittaa, että yksityiset viestit salataan niin, että vain lähettäjä ja vastaanottaja voivat lukea ne. 

Keskustelut ovat päästä päähän -salattuja esimerkiksi Whatsappissa, Facebookin Messengerissä ja Signalissa. Sen sijaan esimerkiksi Facebook-ryhmien keskustelut eivät tue salausta. Telegramissa viestejä ei salata automaattisesti, vaan ominaisuus on kytkettävä päälle erikseen.

Mesiän mukaan oleellista on, että sovelluksesta riippumatta viestinnässä on muistettava “perusjärjen käyttö”.

Tämä sisältö näkyy vain tilaajille

Tilaamalla Kotitalo-lehden saat lukuoikeuden kaikkeen sisältöön kotitalolehti.fi:ssä.

Tee digitilaus

Tutustu 2 viikkoa maksutta


Janne Laitinen

Kirjoittaja: Janne Laitinen

Asunto-osakeyhtiöt ovat journalistille hedelmällinen aihe. Niissä yhdistyvät human interest, talous, rakentamisen trendit ja ympäristökysymykset. Taloyhtiöt ovat koteja, yhteisöjä ja sijoitus- ja investointikohteita. Niiden verotus ja sääntely vaikuttaa monen elämään – myös allekirjoittaneen.

Katso kaikki sisällöt kirjoittajalta Janne Laitinen →

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Arki Viestintä Yhteisöllisyys