Viestinnällä voi ehkäistä majoitustoiminnan häiriöitä

Kirjoittanut Merilla Kivineva 2.4.2019

Helsinkiläisen taloyhtiön salahotelli on nostanut kaikenlaisen majoitustoiminnan ja Airbnb:n jälleen puheenaiheiksi. Pelko häiriöstä ja melusta sekä yleinen turvattomuuden tunne vaihtuvien asukkien keskellä saa monet pohtimaan, voisiko majoitustoimintaa taloyhtiöissä rajoittaa. Vaikka huonot kokemukset nousevat useammin esiin, on hyviäkin paljon.

Naapurihuoneistoni omistaa majoitusfirma. Välillä reilun kokoisessa yksiössä asuu rapussa innokkaasti huomenet toivottava ja ahkerasti lenkkeilevä saksalaismies, joka lienee reissutyössä Suomessa. Välillä majaa pitävät Suomeen tutustuvat turistipariskunnat, jotka hämmästelevät lumista maisemaa ja pyytävät apua ovikoodin kanssa.

Häiriötä vieraista ei ole ollut – päinvastoin. Huoneisto on hiljainen, vaikka 1920-luvun talossa seinät ovat ohuet. Näin hyvään lopputulokseen päästään vain viestinnällä. Asukkaille ja osakkaille on syytä kertoa vaihtuvista vieraista, ja vastaavasti majoittujille tarjotaan tietopaketti talon tavoista.

Parhaassa tapauksessa usein yöpyvästä vieraasta tulee tuttu, hyvä naapuri.

Merilla Kivineva

Kirjoittaja: Merilla Kivineva

Merilla Kivineva työskenteli Isännöintiliitossa viestinnän asiantuntijana marraskuuhun 2021.

Katso kaikki sisällöt kirjoittajalta Merilla Kivineva →

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Airbnb Viestintä