Isännöinti ansaitsee asiakkaidensa luottamuksen avoimmuuden kautta

Kirjoittanut Tero Heikkilä 8.10.2015

Isännöinti johtaa taloyhtiötä ja palvelee sen arkea. Onkin sanottu, että isännöitsijä on taloyhtiön toimitusjohtaja. Toimitusjohtajan asemaan kuuluu täydellinen luottamus oman hallituksensa taholta – tai sitten ei. Kun luottamus menee, ei enää voi toimia toimitusjohtajan asemassa.

Taloyhtiöissä homma ei toimi ihan näin. Ensinnäkin osa hallituksista syynää isännöitsijän toimintaa suurennuslasilla ja pitää isännöitsijää sihteerinä, jota pitää vahtia. Onneksi valtaosa hallituksista antaa isännöitsijälle työrauhan. Tosin usein hallitus ei anna isännöinnille riittäviä resursseja vaan ostaa palvelun mahdollisimman halvalla. Millainen yritys ottaa toimitusjohtajan, joka hoitaa homman halvimmalla?

Isännöitsijä on asiakkaaseen palvelusuhteessa, josta maksetaan sovitulla tavalla. Erityiseksi kuvion tekee se, että palvelun tuottaja maksaa myös oman laskunsa, sillä isännöitsijällä on ainoana taloyhtiön tilinkäyttöoikeudet. Tästä saattaa syntyä isännöitsijän ja hallituksen välille epäluottamuksen ilmapiiri, joka yleensä on aiheeton. Valitettavasti lehtien palstoilta on välillä luettu myös tilanteista, joissa taloyhtiön ja isännöitsijän rahat ovat menneet sekaisin. Yksikin tällainen rikos on liikaa.

Koska isännöinnin täytyy säilyttää taloyhtiön luottamus, pitää isännöintisopimus ja laskutus olla läpinäkyvää. Olemme suositelleet jäsenillemme sopimusten uusimista, jotta niistä tulisi selkeät ja asiakas ymmärtäisi paremmin, mitä on ostanut. Hyvä käytäntö on myös avata laskutus hallituksille selkeästi. Kehotamme myös tilintarkastajia ryhdistäytymään ja tarkistamaan tämä luottamussuhde huolellisesti.

Tero Heikkilä

Kirjoittaja: Tero Heikkilä

Tero Heikkilä työskenteli Isännöintiliiton toimitusjohtajana 2018 loppuvuoteen asti.

Katso kaikki sisällöt kirjoittajalta Tero Heikkilä →

2 kommenttia

  1. Tilit tehdään joka tapauksessa kuukausittain. Mikä estää isännöitsijää lähettämästä tulosta ja tasetta + pääkirjaa/päiväkirjaa/tiliotetta hallitukselle kuukausittain. Tällöin epäselvyyksiin tai kyseenalaistettavaan laskutukseen voidaan puuttua heti. Raportin sähköiseen tuottamiseen ja lähettämiseen ei montaa minuuttia / asoy mene.

    Jos kuukausittain koetaan ylitsevuotavaksi, niin ainakin neljännesvuosittain.

    Toki lähtökohta on,kuten sanot, riittävän selkea sopimus, jotta erimielisyyttä tai kysymyksiä mahdollisesti tuottava laskutus minimoituu.

  2. Hyvä tapa on myös, että hallitus tai hallituksen puheenjohtaja hyväksyy isännöitsijän laskut. Ei niin, että isännöitsijä hyväksyy ne itse.

    Eihän yrityksissäkään toimitusjohtaja hyväksy omia kulujaan, vaan pääsääntöisesti sen tekee hallituksen puheenjohtaja.

Kommentointi on suljettu.

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Taloyhtiön johtaminen