Mistä syntyy luottamuksen kulttuuri taloyhtiöön?

Kirjoittanut Tero Heikkilä 28.12.2017

Luottamusta joko on tai ei, sanotaan. Jotenkin ajatellaan, että se joko syntyy henkilöiden välille tai sitten jää syntymättä. Näin varmaan onkin, mutta pysyväksi se muodostuu vain tekojen kautta. Mitä nämä luottamuksen teot ovat taloyhtiöissä?

Roolien selkeys. Taloyhtiö on ihmisten välisten keskinäisten roolien ja suhteiden summa. Osakkaiden, hallituksen ja isännöinnin keskinäiset roolit on oltava selkeät. Hallitus on päättäjä, jonka onnistuminen perustuu siihen, onko isännöinti kyvykäs tuomaan asiat tarjottimella päätettäväksi. Osakkaiden taas kuuluisi olla hallituksen näkemysten ilmentymä ja kokea, että hallitus edustaa nimenomaan heitä.

Yhteinen päämäärä. Kuljetaanko teillä kohti maalia määrätietoisesti vai ajelehditaan sinne sun tänne? Kaikki yhteisöt tarvitsevat toimiakseen yhteisen päämäärän. Jokainen taloyhtiö tarvitsee suunnan, jota kohti kulkea. Se pitää piirtää ja päättää yhdessä kaikkien osapuolten välillä. Yhdessä sovittu suunta ruokkii luottamusta. Samalla myös roolit selkeytyvät.

Avoin keskustelu. Jos tuntuu, ettei tiedä ja ympärillä salaillaan, luottamus murenee. Osakkaat vihaavat tunnetta siitä, että hallitus ei huolehdi heidän tiedontarpeestaan. Hallituksen tulee vaatia isännöinniltä aktiivista viestintää osakkaiden ja asukkaiden suuntaan. Hyvä viestinnän keino on kysyä osakkailta ja asukkailta säännöllisesti, miten meillä taloyhtiössä menee. Helpoiten se onnistuu isännöitsijän tekemällä asumisen tyytyväisyyskyselyllä.

Toiminnan läpinäkyvyys. Hallituksen tulee valvoa isännöintipalvelua, onhan se keskiössä yhteisön menestyksen kannalta. Käytännössä se tarkoittaa sopimuksen toteutumisen valvomista. Järjestelmien tulee olla sellaisia, että hallitus saa tietää, mitä isännöinti on tehnyt. Nykypäivän standardi on myös se, että hallitus näkee taloustapahtumat helposti niin halutessaan. Raha-asioissa avoin tiedonsaanti on luottamuksen perusta.

Positiivinen ilmapiiri. Positiivisen ilmapiirin merkitystäkään ei voi vähätellä. Kiitokset vievät tunnetusti pitkälle. Järjestelmät ja systeemit eivät ratkaise taloyhtiöiden menestystä vaan ihmiset. Erityisesti hallituksen vastuulla on rakentaa suhteet osakkaiden ja isännöinnin suuntiin.

Tuloksia aikaansaava, luottamuksen kulttuuri − niin taloyhtiössä kuin yrityksessäkin − syntyy sopivien toimintamallien kautta.

Tero Heikkilä

Kirjoittaja: Tero Heikkilä

Tero Heikkilä työskenteli Isännöintiliiton toimitusjohtajana 2018 loppuvuoteen asti.

Katso kaikki sisällöt kirjoittajalta Tero Heikkilä →

3 kommenttia

  1. “Osakkaiden taas kuuluisi olla hallituksen näkemysten ilmentymä…”. Mitä ihmettä? Jos tällaista runollista ilmaisua haluaa käyttää, niin eikö pikemminkin “hallituksen (toiminnan) kuuluisi olla osakkaiden näkemysten ilmentymä”. Avaaapa Tero vähän uudisajatteluasi.

  2. Olin eilen maailman paras ja luotetuin isännöitsijä. Tänään olen universuminen huonoin ja epäluotettavin isännöitsijä. En Ymmärrä, mitä tein tänään väärin, kun tein ihan samoja asioita kuin eilenkin ja täysin samalla tavalla. Onko mahdollista, että onkin niin, että nuo kannanotot vaihtelevat, vaikka toimintani onkin pysynyt samanlaisena. Eli tuo tyytyväisyystunne vaan vaihtelee laidasta toiseen, vaikka arvosteltava toiminta pysyykin “vakiotuotteena”.

  3. Taas alkaa taloyhtiöiden kokoukset,joissa päätetään hallitus.
    Pienellä taloyhtiöllä ei aina löydy talossa asujista hallituksen
    jäseniä,jolloin esim. perintönä asunnon saaneet valitaan nuorempina
    hoitamaan asioita. Siinä on vain se ikävä asia,etteivät he vaivaudu
    kertomaan osakkaille mitä taloyhtiössä on päätetty ja miksi.
    Tuntee olevansa ikävä häirikkö kun on kiinnostunut kuinka omaisuutta
    hoidetaan.Tähän tahtoisin muutoksen .Kiitos

Kommentointi on suljettu.

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Taloyhtiön johtaminen