Miksi mietit kenkien oston tarkemmin kuin isännöinnin?

Kirjoittanut Marianne Falck-Hvilstafeldt 10.5.2019 ja päivitetty 10.6.2019

Oman asunnon hankinta on meille tavallisille suomalaisille usein elämän suurin yksittäinen investointi. Siksi ei ole ihan sama kuka ja millaisella palvelusisällöllä taloyhtiöstä ja kodista huolehtii. Laadukas ja ammattimainen isännöinti on monipuolista asiantuntijapalvelua.

Kauppalehti kirjoitti 28.5. isännöinnin kustannuksista taloyhtiöille. Jutussa Isännöintiliiton toimitusjohtajana syksyllä aloittava Mia Koro-Kanerva muistuttaa, ettei pelkkä hinnan tuijottaminen kerro isännöintipalvelusta ja sen arvosta kaikkea oleellista.

Liikkeelle täytyy lähteä perusteista. Aina asiakas eli taloyhtiö ei tiedä mitä ostaa, tai ei ole edes pysähtynyt miettimään mitä haluaa ja tarvitsee. Palveluntarjoaja eli isännöinti taas ei ehkä ole osannut kertoa, mitä on myymässä. Se ei ehkä erottaudu kilpailijoistaan, vaan tarjoaa samaa peruspalvelua kuin kaikki muutkin. Onko tällainen asiakassuhde onnistunut? Vai onko ristiriitojen todennäköisyys suuri? Saako taloyhtiö tuurilla sitä mitä tarvitsee?

Otetaan esimerkki. Tarvitset kengät. Tiedät varmasti mihin tarkoitukseen kengät tarvitset. Jos etsit jalkineita kesän juhliin, on sinulla todennäköisesti kiikarissa juhlakengät. Jos taas suuntaat lenkkipoluille, on valintasi juoksulenkkari. Asiantunteva myyjä opastaa sinua oikeaan valintaan tarpeitasi ja tottumuksiasi kysellen.

Mietit kenkätarpeita ennen ostopäätöstä tarkastikin. Miksi taloyhtiön puheenjohtaja tai hallituksen jäsen ei pohtisi hallituskollegoiden kanssa isännöintipalvelun tarpeita ja toiveita? Millainen isännöinti vastaisi juuri oman taloyhtiön vaatimuksiin? Isännöintiä ei kannata ostaa sokkona.

Kerro tarjouspyynnössä mitä taloyhtiösi haluaa

Kun tiedetään, mitä tarvitaan ja halutaan, on aika etsiä sopiva palveluntarjoaja. Sopivan isännöintipalvelun hankinta koetaan kuitenkin taloyhtiöissä haastavaksi. Näin minulle kertoivat taloyhtiöiden hallitusten puheenjohtajat, joita haastattelin ennen kuin aloitimme uuden Hae isännöintiä -palvelun kehittämisen.

Palvelun idea on yksinkertainen: Löydä sopivat isännöintiyritykset ja lähetä valituille tarjouspyyntö.

Tarjouspyyntöä täyttäessä taloyhtiössä tulee mietittyä mitä ollaan ostamassa ja millaiselle isännöinnille on tarve. Millaista ja kuinka laajaa palvelua meidän taloyhtiössämme tarvitaan ja halutaan? Vaatiiko lähestyvä putkiremontti erityisosaamista? Haluammeko, että asioita hoidetaan mahdollisimman paljon digitaalisilla ratkaisuilla?

Hae isännöintiä -palvelun tarjouspyyntölomake on suunniteltu niin, ettei sopivaa isännöintiä hakiessa tarvitse jäädä jumiin tähän vaiheeseen. Kun lomakkeen täyttää huolella, voivat valitut isännöintiyritykset antaa suoraan realistisemman tarjouksen. Näin vertailukin tulee helpommaksi.

Ethän siis tee kenkäostoksiasi tarkemmalla miettimisellä kuin kodistasi huolehtivan isännöinnin? Jotta isännöinnin palveluista saa kaiken irti, täytyy taloyhtiön hankkia juuri itselleen sopivaa isännöintiä. Silloin yhteistyökin on hedelmällistä ja hyödyllistä.

Marianne Falck-Hvilstafeldt

Kirjoittaja: Marianne Falck-Hvilstafeldt

Vietämme entistäkin enemmän aikaa kodeissamme muun muassa verkkokauppojen, suoratoistopalvelujen ja etätöiden ansiosta. Asunto on myös tavallisen ihmisen isoin yksittäinen investointi. Älykodit näppärine asumisen palveluineen ovat vielä tuloillaan. Kehityspäällikkönä edistän laadukasta isännöintiä. Hyvä isännöinti parantaa suomalaista taloyhtiöasumista.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Marianne Falck-Hvilstafeldt →

Kirjoita kommentti

Hienoa että haluat jakaa omia kokemuksiasi. Pysy kuitenkin asiallisesti asiassa. Karsimme etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Taloyhtiön johtaminen