Lamakesänä 1993 tein kesätöitä siivousliikkeessä. Asiakkaina oli ihmisiä, joille kaupunki maksoi kotisiivouksen sosiaalisista syistä: rappioalkoholisteja, yksinäisiä vanhuksia, pitkäaikaissairaita. Yksi asiakkaistani oli säikky mielenterveyskuntoutuja, joka oli täyttänyt jääkaappinsa palasaippualla, viimeistä koloa myöden, kuin tetris-pelissä.
Asukkaiden sosiaaliset ongelmat eivät ole noista päivistä ainakaan vähentyneet. Yle kertoi tällä viikolla, miten tämä näkyy taloyhtiöissä ja työllistää isännöitsijöitä kasvavassa määrin.
Asukkaiden huolet kantautuvat myös Isännöintiliittoon erilaisina yhteydenottoina. Eilen juttelin huolestuneen eläkeläisen kanssa, joka koki, että häntä vainotaan taloyhtiössä. Moni soittajista toivoo löytävänsä taikasauvan, jolla taloyhtiön asiat laitetaan kuntoon. Sellaista ei ikävä kyllä ole, mutta kokosin tähän vinkit useimmin kysyttyihin tilanteisiin:
-
- Naapuri aiheuttaa häiriötä? Keskustele naapurin kanssa.
- Epäilet, että naapurilla on hätä (esim. sairaskohtaus, väkivaltaa, vanhus toikkaroi yöpaidassa pakkasessa) tai naapuri käyttäytyy uhkaavasti tai sekavasti? Soita hätäkeskukseen.
- Ottaa päähän, kun hallitus panttaa tietoa? Keskustele puheenjohtajan kanssa, miten tiedonkulkua voisi kehittää.
- Haluat vaikuttaa yhtiön kehittämiseen, korjauksiin tai keitä valitaan hallitukseen? Osallistu yhtiökokoukseen.
- Isännöitsijä ei vastaa? Ota puheeksi puheenjohtajan kanssa, mitä taloyhtiönne on sopinut isännöinnistä.
- Piha on liukas, hissi ei toimi tms. vikatilanne? Ilmoita huoltoyhtiölle.
- Tarvitset autopaikan tai saunavuoron tai suunnittelet remonttia? Kysy ohjeet isännöintiyrityksestä.
Isännöintiyritys tuottaa taloyhtiölle niitä palveluita, joista isännöintisopimuksessa on sovittu. Kun viranomaisten resurssit vähenevät ja asukkaiden ongelmat lisääntyvät, isännöitsijää huudetaan apuun entistä useammin selvittelemään erilaisia asioita. Riittääkö isännöinnissä aika ja kuka sen maksaa? Ja miten käy niiden, joilla on jääkaappi täynnä palasaippuaa?