Mistä on hyvä isännöinti tehty?

Kirjoittanut Tero Heikkilä 26.2.2016

Isännöintiliiton slogan on ”Hyvä isännöinti kannattaa”. Näin se vaan on, hyvää isännöintiä kannattaa käyttää ja tuottaa.

Pitkään isännöintiala palveli kohtalaisella menestyksellä ikkunaa, kattoa ja betoniseinää. Onneksi tämä on jo eturivin toimijoilta taaksejäänyttä aikaa. Nyt keskiössä on ihka aito ihminen, jota kutsutaan yleisesti asiakkaaksi. Tämä asiakaskeskeinen toimintatapa on monelle yllättävän iso muutos. Se kun tarkoittaa sitä, että työ pitää tehdä näkyväksi, muuttua asiantuntijasta asiakaspalvelijaksi ja osata kommunikoida.

Ensinnäkin työ joka on tehty, tulee tehdä asiakkaalle näkyväksi. Asiakkaan pitää saada tunne, että juuri hänen asiansa ja omaisuutensa on hyvässä hoidossa. Tämä on myös iso vaade hallituksille, jotka tutkimusten mukaan eivät ymmärrä, että heidän ydintehtävä on saada omistajat tyytyväisiksi. Se tapahtuu omistajia kuuntelemalla ja huolehtimalla, että isännöinti viestii tarpeeksi. Ja tarpeeksi onkin sitten oikeasti aivan jotain muuta kuin yhtiökokoustiedote.

Hyvää viestintää on mielestäni toimivat taloyhtiön kotisivut, jotka toimivat tietovarastoja, tiedotteita lähetetään omistajille ja asukkaille säännöllisesti. Hyvä isännöinti huolehtii myös asukkaiden tietotaidosta ja viestii heille mm. tällaisten lehtien avulla. Asiakkaista huolehtimista on myös toimiva asiakaspalvelu. On äärimmäisen tärkeää, että ihmiset saavat asiansa mutkattomasti ja nopeasti hoidettua. 24/7 digiasioiminen tulee väistämättä mukaan myös asumiseen ja isännöintiin.

Toiseksi hyvä isännöinti rakennetaan vain asiakkaan kanssa yhdessä. Valitettavasti vain murto-osa suomalaisesta isännöinnistä toimii näin. Isännöinnin tulee tietää mitä asiakas palveluista ajattelee. Tämä pieni joukko suomalaisia seuraa esim. Isännöintiliiton tuottamalla asiakaskuuntelu-kyselyllä, josta selviää mm. isännöintiyrityksen NPS eli suositteluindeksi.

Ilokseni voin todeta, että isännöinti on nyt todella ottamassa paikkansa kokonaisuuden vastuun kantajana, asiakaskeskeisesti.

Tero Heikkilä

Kirjoittaja: Tero Heikkilä

Tero Heikkilä työskenteli Isännöintiliiton toimitusjohtajana 2018 loppuvuoteen asti.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Tero Heikkilä →

Kirjoita kommentti

Hienoa että haluat jakaa omia kokemuksiasi. Pysy kuitenkin asiallisesti asiassa. Karsimme etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Palvelut Viestintä