Miksi viestintä taloyhtiössä ei tavoita?

Kirjoittanut Maria Mäkinen 17.8.2017

Kukapa haluaisi taloyhtiöönsä tilannetta, jossa arjen asiasta syntynyt väärinkäsitys kehittyy pieneksi eripuraksi saati sitten kunnon riidaksi. Tai sitä, että korjaushankkeen aikana puhelin tai ovikello soi jatkuvasti, kun asukkaat valittavat itselleen yllätyksinä tulevista asioista.

Silti näitä tilanteita syntyy jatkuvasti, ja monesti taustalla on taloyhtiön viestinnän puute.

Viestintä on välillä vähän viheliäinen juttu, kun monesti tuntuu, että mikään ei riitä. On toimivat nettisivut, joista löytyy kaikki ajankohtainen tieto. On ilmoitustaulu niitä varten, jotka eivät ehkä käytä tietokonetta. Miksi tieto taloyhtiössä ei siis kulje?

Nyrkkisääntönä voi pitää, että viestintää ei ole koskaan riittävästi. Ihmiset eivät pahastu viestien tulvasta, vaikka samaan aikaan käytettäisiin monia eri viestintäkanavia. Eri ihmiset käyttävät eri kanavia ja eri kanavat sopivat erilaisiin tilanteisiin.

Taloyhtiön monikanavainen viestintä vähentää isännöinnin ja hallituksen työmäärää ja lisää asumisviihtyisyyttä. Kotisivut kannattaa nähdä tiedon kotipesänä. Ne eivät itsessään tavoita ihmisiä, vaan heidät ohjataan sinne sähköpostien, tekstiviestien, sosiaalisen median ja paperisten tiedotteiden avulla.

Viestintä on mukana kaikissa kohtaamisissa, joten myös yhtiökokoukset ja erilaiset asukastilaisuudet, vaikkapa pihatalkoot, ovat hyviä viestintätilanteita.

Taloyhtiön viestintäsuosituksen tarkoitus on parantaa käytännön viestintää isännöinnin, hallituksen ja osakkaiden välillä. Siitä saa hyvän kokonaiskuvan taloyhtiön viestintää koskevista asunto-osakeyhtiölain säännöksistä ja niitä täydentävästä hyvästä tavasta.

Maria Mäkinen

Kirjoittaja: Maria Mäkinen

Minusta taloyhtiö on loistava asumismuoto. Kotitalolehti.fi:n päätoimittajana missioni on innostaa osakkaita ja asukkaita osallistumaan taloyhtiönsä päätöksentekoon ja muihin yhteisiin asioihin, jotta elämä taloyhtiöissä olisi entistä sujuvampaa ja asuntojen arvo kasvaisi.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Maria Mäkinen →

1 kommentti

  1. Ei kaikki isännöintifirmat edes halua panostaa asukkaille viestintään. Esim. REIM mainostaa omilla nettisivuilla, jotta he panostavat erityisesti hallituksen kanssa työskentelyyn. Tästä on myös omakohtaisia kokemuksia ja löytyy kokemuksia sosiaalisesta mediasta. Riviosakkaat pärjätköön omillaan. Kerran vuodessa yhtiökokousteatteri.

Kirjoita kommentti

Hienoa että haluat jakaa omia kokemuksiasi. Pysy kuitenkin asiallisesti asiassa. Karsimme etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Arki Viestintä