Laissa ei ole yksityiskohtaisia säännöksiä viestinnästä osakkaille ja asukkaille. Sen vuoksi taloyhtiössä voi syntyä tilanteita, joista kukaan ei hoksaa ottaa koppia. Taloyhtiön tiedonkulku onkin asia, johon kannattaa kiinnittää huomiota.
Yksi mahdollinen tilanne syntyy, kun talon asioista pitäisi viestiä vuokralaiselle. Postiluukkuun jaettava tiedote vesikatkosta tavoittaa asukkaat yleensä hyvin. Mutta miten vuokralainen saa tiedon esimerkiksi tulossa olevasta julkisivuremontista, josta päätettiin yhtiökokouksessa?
− Tämä tieto menee usein vain osakkaalle. Taloyhtiön tiedonkulku riippuu siis siitä, miten aktiivisesti hän jakaa sen eteenpäin vuokralaiselle, yksikön päällikkö Anssi Aittasalmi Realia Isännöinnistä kertoo.
Taloyhtiön tiedonkulku onnistuu esimerkiksi tiedotteilla tai sähköpostilla
Osakas haluaa tietää yhtiökokouksen jälkeen esimerkiksi vastikkeen määrän, mutta vuokralaiselle tämä tieto ei ole niin tarpeellinen. Yksi tapa toimia voi olla se, että osakkaat saavat yksityiskohtaisemman tiedotteen postitse tai sähköpostitse, ja postiluukkuihin jaetaan yleisemmällä tasolla oleva koonti yhtiökokouksessa käsitellyistä asioista.
Hallituksen ja isännöitsijän tulisi sopia myös siitä, miten uusille vuokralaisille saadaan tieto esimerkiksi jätteiden lajittelusta, yhteisten tilojen käytöstä tai turvallisuusohjeista.
Aittasalmi muistuttaa, että vuokralaisten ohella muualla asuvat osakkaat saattavat jäädä tiedotuspimentoon. Siksi on tärkeää, että hallitus ja isännöitsijä sopivat tiedotuskäytännöistä ja käytössä on useita eri kanavia.
Lue myös: Asukkaat haluavat yhä enemmän tietoa taloyhtiön johdolta