Taloyhtiön hyvä hallintotapa -suositus: Kriisiviestintä kuntoon

2.1.2017

Tässä juttusarjassa säästämme taloyhtiön hallituksen aikaa poimimalla Taloyhtiön hyvä hallintotapa -suosituksen olennaisimmat sisällöt, jotka hallituksen on hyvä tietää.

Viestintä kriiseissä ja onnettomuuksissa: Pelkoa ja huhuja vs. rauha maassa

Onnettomuudet ja ilkivalta riipaisevat ihmistä syvältä. Vesivahingot ja kellarimurrot horjuttavat arjen perusturvallisuutta.

Hallitus ja isännöinti saattavat hoitaa kriisit mallikkaasti, mutta yksi juttu helposti unohtuu: viestintä. Jos asukkaille ei kerrota, mitä tapahtui ja kuinka tilanne selvitettiin, huhumylly pyörii ja epäilykset valtaavat alaa.

Kriisin kohdatessa hallituksen ja isännöinnin täytyy ensi tilassa tehdä asukkaille ja osakkaille selväksi, miten poikkeustilanne vaikuttaa taloyhtiön rakennusten ja asuntojen käyttöön.

On myös annettava selkeät toimintaohjeet ja kerrottava, kuka tilannetta hoitaa ja miten.

Jälkikäteen on vielä muistettava viestiä, että tilanne on ohi. Tärkeää on myös kertoa, mitä vaikutuksia tapahtuneesta on esimerkiksi taloyhtiön taloudelle.

Fakta

Hyvä hallintotapasuositus 2016 on Kiinteistöliiton, Isännöintiliiton, Kiinteistöalan hallitusammattilaisten (AKHA) ja oikeusministeriön julkaisema suositus kaikkien taloyhtiöiden ja niissä toimivien käyttöön. Se helpottaa asunto-osakeyhtiölain soveltamista käytännössä sekä täydentää lain vähimmäisvaatimuksia. Suositus on julkaistu 31.8.2016.

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Taloyhtiön johtaminen Viestintä