Näin valitsette taloyhtiölle hyvät yhteistyökumppanit

Kirjoittanut Tiina Komi 13.2.2019

Miten taloyhtiön kannattaa valita yhteistyökumppaninsa? Entä miten välttää väärät yhteistyökumppanit? Isännöitsijät kertovat.

Minkälaisia yhteistyökumppaneita taloyhtiö tarvitsee?

Jani Hinkka: Luotettavia, pitkäaikaisia, ammattitaitoisia ja kustannustehokkaita. Ammattilaisia, joilla on hyvät sosiaaliset taidot ja korjausteknistä pelisilmää. 

Pauli Molin: Hallituksella, isännöintiyrityksellä ja huoltoyhtiöllä on oltava yhtenäiset tavoitteet. Lisäksi tarvitaan monen alan asiantuntijoita ja yhteistyökumppaneita rahoitusneuvojista kattolumenpudottajiin.

Heikki Lahti: Yhteistyökumppaneiden valinta lähtee isännöintiyrityksen valinnasta. Nykyisin hallitukset osaavat kysyä isännöintiyritystä kilpailuttaessaan yrityksen yhteistyökumppaneista.

Isännöintiyrityksen valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen, onko toimisto Isännöitsijöiden Auktorisointiyhdistys ISA ry:n auktorisoima. Tarkastuskäynneillä varmistetaan, että isännöintiyritys ylläpitää hyvää isännöintitapaa.

Osaavatko taloyhtiöt hyödyntää kumppaneita?

Molin: Hallitukset ymmärtävät, kun isännöitsijä perustelee, miksi ongelmien ratkaisuun kannattaa valita kumppaneita, joilla on paras tieto ja mahdollisimman hyvä asiantuntemus.

Hinkka: Osakkeenomistajat voisivat hyödyntää nykyistä enemmän taloyhtiön ja isännöintiyrityksen hyväksi koettuja yhteistyökumppaneita omissa remonteissaan. Esimerkiksi taloyhtiön käyttämä putkimies on turvallisempi valinta kuin vanha lapsuudenkaveri, joka kymmenen vuotta sitten oli putkiliikkeessä kesätöissä.

Miten hyvä kumppani valitaan?

Lahti: Kiinnittämällä huomiota ammattitaitoon ja sen kehittämiseen, yhteistyökykyyn sekä vuorovaikutus- ja ongelmanratkaisutaitoihin. Henkilökohtainen tuntemus on plussaa.

Anne Suominen: Hallitustoverin suositukseen ei pidä luottaa vaan pyytää isännöitsijää selvittämään referenssit ja pyytämään suosituksia. Yksityiskohtainen tarjouspyyntö helpottaa vertailua ja valintaa.

Hinkka: Myös henkilökemiat ovat tärkeitä. Kannattaa miettiä, haluaako olla ison yrityksen pieni asiakas vai pienen yrityksen suuri asiakas.

 Mitä virheitä yhteistyökumppanin valinnassa tyypillisesti tehdään?

Suominen: Valitaan halvin ajattelematta, ettei edullisin vaihtoehto tule välttämättä loppupelissä halvimmaksi.

Lahti: Esimerkiksi peruskorjausurakoissa unohdetaan usein alustava urakkaneuvottelu eri urakoitsijoiden kanssa ennen sopimuksen laatimista.

Molin: Ei ajatella asioita ammattimaisesti vaan tunteella. Hallituksen jäsenen kaverin kaveri voi olla hyvä ammattilainen, mutta harvemmin kuitenkin paras valinta.

Hinkka: Valvonta, seuranta ja kumppanuuden kehityskeskustelut unohtuvat. Ei pysähdytä miettimään, halutaanko yhteistyötä jatkaa ja voiko sitä kehittää.

Panelistit:

Jani Hinkka, toimitusjohtaja, Tammer-Isännöinti

Pauli Molin, isännöitsijä, TVP Isännöinti

Heikki Lahti, isännöitsijä, Oulu

Anne Suominen, isännöitsijä ja yrityskonsultti, Hinnerjoki

Tiina Komi

Kirjoittaja: Tiina Komi

Ajattelen, että taloyhtiö on osakkaidensa ja asukkaidensa summa. Taloyhtiö kehittäminen on yhteistyötä. Siksi ei ole yhdentekevää, miten suunnitelmia ja päätöksiä tehdään. Haluan nostaa jutuissani esiin asioita, jotka parantavat vuorovaikutusta ja helpottavat taloyhtiön hoitoa.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Tiina Komi →

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Taloyhtiön johtaminen