Suljettu pyörävarasto ei ole ainoa vaihtoehto − voisiko hollantilainen versio toimia myös Suomessa?

Kirjoittanut Iida Ahonen 22.8.2019
Pyöräparkin voi järjestää myös avoimeen tilaan, kuten Hollannissa on tehty. Kuva: Jussi Puikkonen

Amsterdamilainen talo päätyi pyörien säilyttämisessä avoimeen ratkaisuun suljetun varaston sijaan. Hollantilainen Marloes Verkade yllättyi positiivisesti talon tavasta järjestää pyörien säilytys, kun hän muutti rakennukseen noin puolitoista vuotta sitten.

Marloes Verkade asuu kaupungin laidalla kahden kämppäkaverinsa kanssa. Talon jokainen asunto on kolmikerroksinen, ja sisäänkäyntejä asunnoissa on kaksi: pääsisäänkäynti toisessa kerroksessa sekä toinen ovi pohjakerroksessa samassa tasossa parkkihallin ja pyöräparkin kanssa.

Pyörän parkkeerattuaan asukas pääsee samasta kerroksesta sisään omaan kotiinsa. Autot ja pyörät parkkeerataan tilaan, joka on rajattu lukituilla porteilla. Pyöräparkkia ei ole jaettu asunnoittain, vaan se on avoin tila parkkihallin sivussa ja koostuu tavallisista pyörätelineistä.

Varkaista ei kuitenkaan tarvitse huolehtia, ainakaan samalla tavoin kuin monessa muussa amsterdamilaisessa talossa. Verkade lukitsee pyöränsä pyörävarastossa ainoastaan yhdellä lukolla kahden sijaan.

– Entisessä talossani lähempänä keskustaa ei ollut mitään paikkaa pyörille. Jokainen säilytti omaansa kadulla toivoen, ettei sitä ole varastettu seuraavaan aamuun mennessä.

Verkaden kuvailema tilanne on edelleen arkea valtaosalle amsterdamilaisista.

Parhaassa pyöräparkissakin on vielä kehitettävää

Marloes Verkadelle nykyinen pyöränparkkeeraustapa on paras, jonka hän on koskaan nähnyt.

– Pidän avoimesta tilasta, koska siellä on helppo liikkua pyörän kanssa.

Suomalaisesta suljetusta pyörävarastosta Verkade ei juurikaan innostu.

­- Minusta olisi vähän hankalaa yrittää ahtaa pyörää seinillä suljettuun tilaan, esimerkiksi vajaan tai kaikille yhteiseen isompaan varastohuoneeseen.

Ainoa miinus Verkaden nykyisessä pyöräparkissa on se, että pyörätelineet on sijoitettu avoimen portaikon alle. Vesi tulee sateella portaista jonkin verran läpi, joten pyörän satula on muistettava suojata.

Lisäksi pyöräparkissa on melko vähän tilaa verrattuna asuntojen määrään. Verkaden mukaan oman pyöränsä saa silti lähes aina parkkiin, koska moni parkkeeraa pyöränsä toisen kerroksen pääsisäänkäynnin kanssa samassa tasossa olevalle terassille oman ovensa eteen tai parkkihallikerroksen oven viereen.

Amsterdamissa pyöräilyä joudutaan jo rajoittamaan

Uusissa Amsterdamiin rakennettavissa kerrostaloissa tulisi kaupungin ohjeiden mukaan olla jonkinlainen säilytyspaikka pyörille, jotta kaduille jää lisää liikkumatilaa.

– Kun mietin omaa ystäväpiiriäni, ainoastaan vasta rakennetuissa taloissa asuvilla ihmisillä on pyörävarasto. Pyörävarastoja saisi mieluusti olla lisää, koska pyörät ovat ongelma Amsterdamissa, Verkade sanoo.

Kaupunki yrittää rajoittaa pyörien paljoutta myös muilla keinoilla. Se on muun muassa kieltänyt pyöräilyn ja pyörien parkkeeraamisen kaupungin keskustan ruuhkaisimmilla alueilla.

– Keskustassa on koko ajan enemmän ja enemmän alueita, joilla ei saa pyöräillä. Mutta ei Amsterdamin maine pyöräilykaupunkina ole mihinkään katoamassa, koska pyöräilymahdollisuuksia toisaalta kehitetään koko ajan lisää.

Valtion kestävän kehityksen yhtiö Motiva on julkaissut taloyhtiöille suunnatun pyöräpysäköintioppaan.

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Parkkipaikat Piha