Pulmia taloyhtiön pyykkituvan käytössä? Listasimme ratkaisut

Kirjoittanut Matti Tuovinen 6.3.2019
Listasimme ratkaisuja tyypillisimpiin taloyhtiön pyykkituvan käyttämisen ongelmiin. Kuvitus: Maxim Usik

Joskus taloyhtiön pyykkitupaa ei käytetä, joillekin sen vuorot tuntuvat aina väärän mittaisilta ja jossain se kärsii ilkivallasta. Listasimme ratkaisut yleisimpiin pyykkitupapulmiin sekä hallituksen että asukkaiden näkökulmasta.

Mitä, onko meillä pyykkitupa? Viestintä kuntoon

  1. Jos vain muutama asukas käyttää pyykkitupaa, ongelma voi juontaa taloyhtiön viestintään. Tietävätkö esimerkiksi uudet vuokralaiset, että talossa on yhteiseen käyttöön tarkoitettu pesulatila? Hallituksen kannattaa tiedottaa joskus itsestään selviltäkin tuntuvista asioista.
  2. Tiedottaminen on harvoin turhaa. Jos pyykkituvasta ja sen oikeista käyttötavoista muistutetaan liian harvoin, asiat unohtuvat asukkaiden mielistä. Taloyhtiön hallitus tai isännöinti löytävät sopivan aikavälin tiedottamiselle yhdessä asukkaita kuunnellen.
  3. Viestintää kannattaa kohdentaa. Voi riittää, että perusasiat liitetään tietopakettiin, joka jaetaan uusille osakkaille ja vuokralaisille. Lisäksi pyykkäystilan ja koneiden käyttöopastus voisi olla pysyvästi pyykkituvan seinällä.
  4. Käytettäviä viestintäkanaviakin on hyvä pohtia. Paperinen tiedote jokaiseen postiluukkuun on yhä toimiva ratkaisu, ja tehokkaampi kuin tiedote porrashuoneen ilmoitustaululla. Toisaalta useimmilla on jo sähköposti ja monella taloyhtiöllä taloyhtiösivut.
  5. Kannattaa myös miettiä, miten asioista kertoo. Lyhyt viesti on aina pitkää selostusta tehokkaampi. Kuvallinen viesti esimerkiksi pesulakoneen käyttöohjeessa menee paremmin perille kuin pelkkä teksti.

Tunti vai kaksi? Sovitaan vuorojärjestelmästä

  1. Yhdelle pyykkivuoro on liian pitkä, toiselle liian lyhyt. Vuorojen pituudesta voidaan päättää yhtiökokouksessa, tai hallitus tekee päätöksen kuultuaan ensin osakkaita ja asukkaita.
  2. Vuoroja saisi parhaiten päiväsaikaan, mutta silloin olen töissä! Vuorojen tasapuolinen jako edellyttää kompromisseja. Jokainen asukas ei voi aina saada parasta mahdollista pyykkäysaikaa.
  3. Vuoroja on liian vähän asukkaiden tarpeisiin nähden. Ratkaisuna on lyhentää vuoroja tai hankkia pyykkitupaan toinen tai tehokkaampi pesukone ja ehkä toinen kuivausrumpu. Samalla vuorot kannattaa kohdentaa koneiden, ei koko pyykkituvan käyttöön. Näin pyykin läpimenoaika pesulassa nopeutuu.
  4. Edellisen pyykkääjän pyykit ovat yhä narulla, kun oma vuoroni alkaa! Sujuva arki asunto-osakeyhtiössä edellyttää muiden huomioon ottamista. On kohteliasta noutaa pyykkinsä ajoissa. On kohteliaampaa käydä soittamassa naapurin ovikelloa ja pyytää häntä noutamaan pyykkinsä kuin nakella pyykit narulta kuivaushuoneen nurkkaan. Tai kuivaushuoneeseen voi hankkia pöydän tai koreja, joille naapurin pyykit voi nostaa.

Varkaita ja ilkivaltaa! Avaimet ja lukitus

  1. Pyykkituvasta katoaa pyykkiä, itse en jättäisi ainakaan merkkivaatteita kuivumaan! Pulma on totta taloissa, joissa pyykkituvan ja kuivaushuoneen ovet ja mahdollisesti ulko-ovikin ovat lukitsematta, jolloin tiloihin pääsee kuka tahansa. Ensimmäinen askel turvallisuuteen on ovien lukitseminen. Tehokkaampi ratkaisu on tilan käyttäjien kulkuoikeuksien rajoittaminen esimerkiksi moderneilla lukitusratkaisuilla.
  2. Kulkuoikeuksien rajoittaminen ei silti välttämättä ratkaise ilkivaltaongelmaa – voihan häirikkö olla joku talon asukkaista. Sähköisiin lukitusjärjestelmiin sisältyvät kulunvalvontaominaisuudet sen sijaan purevat aina. Kun ovi avataan, järjestelmän muistiin jää jälki eli lokitieto siitä, millä avaimella ovesta kuljettiin ja milloin.
  3. Monessa taloyhtiössä asukkaat maksavat pesutuvan käytöstä vastikkeen yhteydessä tai erillisellä laskulla. Jos pyykkituvasta on pesukoneen tai kuivausrummun kylkeen liitettyjä kolikkoautomaatteja, ne kannattaa poistaa. Ilkivalta todennäköisesti vähenee, kun pyykkituvasta ei löydä enää kolikkoakaan.

Miksi meitä ei kuultu? Kysytään asioista asukkailta

  1. Taloyhtiön hallitus ei voi koskaan tietää kaikkea. Onko pyykkitupamme todella toimiva? Ovatko laitteet kunnossa? Ovatko vuorot sopivan mittaisia? Onko ilkivalta ongelma? Asukkailla on asioista paras tieto, ja siitä hallituksen kannattaa ottaa selvää asukaskyselyin.
  2. Erityisen tärkeää osakkaiden ja asukkaiden kuuleminen on, kun taloyhtiö suunnittelee LVIS-remonttia ja pyykkituvan uudistamista. Millaisia laitteita tarvitsemme? Millaisen pyykkituvan haluamme? Pesukoneiden pitää olla kotikoneita järeämpiä, jotta isonkin pyykin pesu käy juohevasti.
  3. Jos asukaskyselyllä ei saada vastauksia tai erilaisia mielipiteitä kertyy liikaa, yhtiökokous on oikea paikka keskustella asiat läpi. Remontti- tai laitteiden hankintapäätöksiä ei pidä tehdä sormituntumalla.

Ruutuvihkosta mobiiliin? Varauskalenteri toimivaksi

  1. Sinikantinen ruutuvihko ja perinteinen päiväkalenteri ovat toimineet vuosikymmeniä ja toimivat yhä pyykkituvan varauskalentereina monessa taloyhtiössä. Mutta jos varausten raapustelu paperille tuntuu aikansa eläneeltä, tarjolla on muitakin – tosin maksullisia – vaihtoehtoja.
  2. Jos taloyhtiön käytössä on jo isännöinnin järjestämät taloyhtiösivut, sivujen yhteyteen integroitu pesutuvan sähköinen varauskalenteri saattaa olla näppärä ratkaisu. Hallituksen pitää kuitenkin muistaa asunto-osakeyhtiölain määrittelemä yhdenvertaisuusperiaate: palvelun on oltava kaikkien osakkaiden saatavissa, niidenkin, jotka eivät voi tai halua käyttää sähköistä kalenteria.
  3. Mobiilisovelluksilla pyykkivuoron voi varata ajasta ja paikasta riippumatta. Sovelluksesta näkee myös heti, jos aiemmin varattu vuoro onkin peruttu, jolloin sen voi varata itselleen. Mobiilisovellustenkin kanssa kannattaa muistaa palvelun maksullisuus ja huomioida yhdenvertaisuusperiaatteen täyttyminen.

Taasko pesukone on rikki? Huoltosopimus turvaksi

  1. Talopesuloiden yleisin varustus sisältää edelleen yhden tai kaksi pesukonetta, yhden tai kaksi kuivausrumpua ja mankelin. Useimmissa taloyhtiöissä on yhä myös pyykinkuivaushuone kuivauspuhaltimella. Kun puhallinta uusitaan, kannattaa valita lämpöpumppuperiaatteella toimiva kuivauslaite, sillä se ei hukkaa lämpöä vaan kierrättää sitä kuivaustilassa, mikä on energiatehokasta.
  2. Koneiden kunnossapidosta voi olla järkevä solmia huoltosopimus huoltoliikkeen kanssa. Laitteiden silmämääräinen tarkastuskiinteistöhuollon toimesta kerran viikossa tai kuukaudessa paljastaa orastavat pulmat, jolloin viat korjataan ajoissa ja pyykkihuolto rullaa. Pulmia havaitessaan kiinteistönhuolto kutsuu paikalle laitekorjaajan.
  3. Pyykkituvan toimivuus ulottuu valaistukseen ja pyykkinaruihin asti. Tarvitaan riittävän tehokas valaistus sekä kunnolliset ja ehjät narut pyykkipoikineen. Viihtyisää pyykkitupaa käytetään mieluusti.

Juttua varten on haastateltu asiakaspäällikkö Max Liljestrandia Realia Isännöinti Oy:stä, huoltotyönjohtaja Simo Viirtoa Kontulan Huolto Oy:stä ja toimitusjohtaja Heikki Luotoa Talopesulat Oy:stä.

Matti Tuovinen

Kirjoittaja: Matti Tuovinen

Asuminen, taloyhtiöasiat, remontointi ja rakentaminen ovat olleet juttujeni keskiössä jo yli 20 vuoden ajan. Uutta tutkimustietoa ja uusia haasteita tulee tuon tuosta, ja hyötytiedon jakaminen on palkitsevaa. Parhainta palautetta on kuulla, että jutustani oli hyötyä.

Katso kaikki sisällöt kirjoittajalta Matti Tuovinen →

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Arki Pyykinpesu