Nopea netti kuuluu hyvään asumiseen, mutta parhaimmillaan taloyhtiön laajakaista on paljon muutakin

30.3.2021
Taloyhtiön laajakaista mahdollistaa sujuvan arjen. Kuva: Telia

Toimivat verkkoyhteydet ovat välttämätön osa nykyihmisen arkea. Kun taloyhtiössä pohditaan laajakaistan hankintaa, keskiöön kannattaa asettaa asukkaiden tarpeet, helppous ja kaikkia ilahduttavat lisäpalvelut.

Yhdessä huoneessa istutaan online-kokouksessa, toisessa opiskellaan ja kolmannessa uppoudutaan pelimaailmaan: nopeasta verkkoyhteydestä on tullut viimeistään pandemian aikana oleellinen osa suomalaistenkin kotiarkea. Jos samassa taloudessa on jatkuvassa käytössä useita laitteita kaiuttimista kännyköihin ja kannettaviin tietokoneisiin, verkolta vaaditaan paljon. Taloyhtiön tehokas laajakaista varmistaa sen, että asukkaat voivat paitsi nyt myös tulevaisuudessa tehdä töitä sujuvasti kotoa käsin, kuluttaa viihdepalveluita tai pelata verkossa vaivattomasti.

Nopeutta tarvitaan lataamiseen ja lähettämiseen

Kun taloyhtiössä pohditaan laajakaistapalvelun hankintaa, on tärkeää tarkastella isoa kuvaa ja ajan ilmiöitä pelkän hintalapun sijaan. Asukkaiden erilaisiin tarpeisiin ja toiveisiin kannattaakin perehtyä monipuolisesti. Esimerkiksi lineaarisen TV:n katsominen on vähentynyt ajan saatossa merkittävästi. Erään tutkimuksen mukaan jo yli 60 prosenttia suomalaisista kotitalouksista tilaa maksullisia suoratoistopalveluita. Moitteetonta nettiyhteyttä toivovat tänä päivänä kaiken ikäiset asukkaat aina nuorisosta varttuneempaan väkeen. Taloyhtiössä toteutettava asukaskysely on erinomainen keino kartoittaa osakkaiden ja asukkaiden ajatuksia nettiyhteyden suhteen.

– Työ-, opiskelu- ja viihdekäyttö asettaa laajakaistapalvelulle tietyt vaatimukset. Toisaalta on hyvä huomioida asukasviihtyvyyden parantaminen. Toimivat laajakaista- ja tv-palvelut vahvistavat taloyhtiön mainetta asunnonostajien silmissä. Uudet asukkaat odottavat, että taloyhtiöllä on käytössään nopea netti, Telian myyntijohtaja Petteri Hernelahti pohtii.

Hernelahti muistuttaa, että sanapari ”symmetrinen nopeus” on oleellinen tieto, kun pohditaan verkon käyttäjien tarpeita. Sillä tarkoitetaan valokuituyhteyttä, joka lataa ja lähettää dataa samalla nopeudella molempiin suuntiin. Korkeaa lähetysnopeutta vaaditaan etenkin silloin, kun useampi ihminen samassa asunnossa käyttää videoyhteyttä, pilvipalveluita tai muita sovelluksia suurten tiedostojen lähettämiseen omalta laitteelta eteenpäin.

– Telian valokuituyhteydellä suosituin nopeus on 100/100 Mbit/s eli tietoa voidaan lähettää ja vastaanottaa vauhdilla. Suurin mahdollinen latausnopeus voi yltää jopa gigaan asti, Hernelahti kertoo.

Helppous ja monipuoliset asiakasedut lisäävät asumismukavuutta

Vaikka taloyhtiön asukas voi itsenäisesti tilata nettiyhteyden kotiinsa, taloyhtiön laajakaistan edut erottuvat yhä vahvemmin tämän vaihtoehdon rinnalla. Uudistuksen voi nostaa esiin niin yksittäinen osakas, isännöitsijä kuin hallituskin. Lopulta yhtiökokous päättää taloyhtiölaajakaistan hankkimisesta. Pienen laskutoimituksen jälkeen on helppo huomata, että sopimuksen ansiosta osakas saa edullisemman nettiliittymän kuin yksityisasiakkaana.

Tarjouspyynnön tai vanhan sopimuksen kilpailutuksen voi tehdä milloin vain. Erityisesti toimiin kannattaa ryhtyä siinä vaiheessa, kun kiinteistön tietoliikenneverkko uudistetaan taloyhtiön linjasaneerauksen yhteydessä. Uudistettu sisäverkko mahdollistaa aiempaa nopeamman ja laadukkaamman laajakaistapalvelun.

Hernelahti korostaa, että tarjouksia tarkasteltaessa kannattaa lisäksi huomioida projektin sujuvuus aina asennustyöstä jälkihoitoon sekä asukkaiden toiveet lisäpalvelujen ja etujen suhteen.

– Hoidamme tekniikan kuntoon, tiedotamme aktiivisesti asukkaita ja tarjoamme asukkaille suunnatun oman asiakaspalvelukanavan, joten siirtyminen Telian laajakaista-asiakkaaksi on helppoa. Kokonaisuus on suunniteltu siten, ettei se kuormita taloyhtiön hallitusta tai isännöitsijää, Hernelahti sanoo. Lisäksi Telia tarjoaa hintaetuja C More sisällöistä, joihin kuuluu viihdettä, urheilua, sekä sellaisia sisältökokonaisuuksia, jotka ovat vain Telian asiakkaiden ulottuvilla, esimerkiksi suosittu C More TV.

  • Suunnitellaanko taloyhtiössänne laajakaistan hankintaa? Lue lisää ja ota yhteyttä.
  • Vastaamme kysymyksiin myös puhelimitse: Telia Taloyhtiöpalvelu, P. 0200 32333

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Arki