Näin syntyi yli 50 taloyhtiön ja yli tuhannen sähköauton lataamiseen mahdollistava parkkialue

Kirjoittanut Matti Tuovinen 2.6.2020
Arabianrannan sähköautojen lataukseen soveltuvan pysäköintialueen tolpat ovat etäohjattavia. Kuva: Aleksi Poutanen

Helsingin Arabianrantaan on tehty palveluyhtiömallilla Suomen suurin sähköautojen latausalue. Se on satsaus myös ympäristöön, mikä on nostanut taloyhtiöiden profiilia ja arvostusta. Tilaajille

Asunto-osakeyhtiö Helsingin Villa Kine on yksi Arabianrannan 54 taloyhtiöstä, joiden parkkialueiden lämmitystolpat muutettiin vuoden 2019 lopulla tukemaan hybridi- ja täyssähköautojen lataamista. Taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Jukka Noponen kertoo, että muutos on innostanut alueen asukkaita sähköautojen hankintaan.

Hän itse ei vielä aja sähköautolla, mutta kertoo, että täyssähköauto on jo tilattu.

– Saan sen kesän lopulla, Noponen toteaa.

Pienen matkan päässä sijaitsevan Asunto Oy Helsingin Sinilehden hallituksen puheenjohtaja Markku Orasmaa nyökyttelee: lämmitystolppien muutos on lisännyt kiinnostusta sähköautoihin.

– Kun viimeksi puhuimme asiasta taloyhtiön osakkaiden kanssa, tuntui aika monella olevan kiinnostus oman hybridin hankintaan, Orasmaa sanoo.

Vaivaton malli taloyhtiöille ja isännöinnille

Arabianrannassa latausmahdollisuus rakennettiin noin 700 lämmitystolppaan, eli noin 1 400 pysäköintipaikalle. Ne muodostavat Suomen toistaiseksi suurimman sähköautojen lataamiseen taipuvan parkkialueen.

Hankkeen toteutti Arabian Palvelu Oy, joka omistaa pysäköintialueet ja hallinnoi ja ylläpitää niitä. Yhtiö myös maksoi koko uudistuksen, joka teki noin 500 000 euroa.

Taloyhtiöille hanke oli vaivaton. Niiden ei tarvinnut pohtia saneerausta monine vaihtoehtoineen, eikä talokohtaisia investointeja tarvittu.

Taloyhtiöiden hallitusten puheenjohtajat Jukka Noponen (selin) ja Markku Orasmaa (keskellä) sekä Realia Isännöinti Oy:n Jari Luukkonen pitivät turvavälit parkkipaikalla.
Kiinnostus sähköautoihin on lisääntynyt Arabianrannassa muutoksen myötä. Puheenjohtajat Jukka Noponen (vas.) ja Markku Orasmaa sekä Realia Isännöinti Oy:n Jari Luukkonen parkkipaikalla.

– Tämä tuli meille kuin Manulle illallinen, sanovat Noponen ja Orasmaa.

Taloyhtiöt maksavat tosin hankkeen välillisesti: Arabianrannan taloyhtiöt
ovat Arabian Palvelu Oy:n osakkaita, niiden edustajat muodostavat palveluyhtiön hallituksen ja Arabian Palvelu Oy:n toiminta rahoitetaan taloyhtiöiltä kerättävillä autopaikkavuokrilla ja palvelumaksuilla.

Samanlainen palveluyhtiömalli on yleistymässä suurimpien kaupunkien uusimmilla asuinalueilla. Tyypillisesti kaupunki ja rakennuttajayhtiöt perustavat palveluyhtiön vastakaavoitetulle asuinalueelle. Kun alue valmistuu, ne siirtyvät sivuun ja palveluyhtiön uusi hallitus muodostetaan osakastaloyhtiöiden edustajista.

Tämä sisältö näkyy vain tilaajille

Tilaamalla Kotitalo-lehden saat lukuoikeuden kaikkeen sisältöön kotitalolehti.fi:ssä.

Tee digitilaus

Tutustu 2 viikkoa maksutta


Matti Tuovinen

Kirjoittaja: Matti Tuovinen

Asuminen, taloyhtiöasiat, remontointi ja rakentaminen ovat olleet juttujeni keskiössä jo yli 20 vuoden ajan. Uutta tutkimustietoa ja uusia haasteita tulee tuon tuosta, ja hyötytiedon jakaminen on palkitsevaa. Parhainta palautetta on kuulla, että jutustani oli hyötyä.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Matti Tuovinen →

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Parkkipaikat Rahoitus Rakentaminen Sähköautot