Kiitos motivoi, ja näin sen antamista voi harjoitella

Kirjoittanut Tiina Komi 22.10.2019
Kiitos muistetaan parhaiten, kun siihen liittyy esimerkiksi kukkakimppu Kuvitus: Anja Reponen

Palkitseminen koetaan kannustavana. Se innostaa, aktivoi ja vahvistaa me-henkeä myös taloyhtiön hallituksessa ja osakkaiden ja asukkaiden keskuudessa. Millainen on hyvä palkinto?

Palkitseminen motivoi. Se innostaa hallitustyöskentelyyn ja omasta taloyhtiöstä sekä asumisviihtyisyydestä huolehtimiseen. Palkitsemisen johtava asiantuntija Kiisa Hulkko-Nyman kertoo, että yksi tehokkaimmista palkitsemisen muodoista on aito ja rehellinen kiitos.

– Kiitosta ei saa koskaan liikaa. Kun teet homman hyvin, käytät siihen aikaasi ja osaamistasi, kiitos tehdystä työstä lämmittää. Se kertoo, että panostuksesi on huomattu.

Mieti kiitosta antaessasi, minkälaista ihmistä kiität. Haluaako hän ottaa kehuja vastaan mieluiten kahden kesken vai ilahtuisiko hän enemmän julkisesti, esimerkiksi kokouksessa annetusta kiitoksesta?

Kiitos muistetaan parhaiten silloin, kun siihen liittyy lahja, esimerkiksi kukkakimppu.

– Jokainen haluaa olla arvostettu. Kiitos kertoo, että kiitoksen antaja on huomannut tekoni ja arvostaa sitä. Kiitos viestii myös onnistumisesta, tavoitteeseen pääsemisestä.

Tee kiittämisestä tapa

Kiitoksen antaminen on taito, jota voi harjoitella. Pyri mahdollisimman konkreettiseen kiitokseen. Sano esimerkiksi, että ”kiitos, että otit yhteyttä huoltoyhtiöön ja kerroit, että saunan kiukaan vastuksista yksi oli palanut. Oli mukava saunoa, kun kiuas oli kunnossa.”

Myönteisen palautteen ja kiitoksen vastaanottaminen on myös taito. Alamme helposti vähätellä tekemisiämme: ”Ei tämä mitään, ei tämä ollut iso homma, ihan vaan vahingossa onnistuin.” Älä latista saamaasi positiivista palautetta vaan opettele ottamaan sitä hyvillä mielin vastaan.

– Kiitoksen antaja voi kysyä toiselta, saanko antaa positiivista palautetta. Tällöin saaja voi virittäytyä siihen, että tulossa on kiitosta, eikä sivuuta sitä olan kohautuksella.

Opettele ottamaan
positiivista palautetta
hyvillä mielin myös
vastaan.

Herättele itseäsi palkitsemaan muita. Kiitoksen antaminen ei unohdu, kun luot siitä tavan. Ota esimerkiksi sähköposteja kirjoittaessasi tavaksi liittää viestiisi kiitos. Esimerkiksi ”kiitos näistä tiedoista” tai ”kiitos nopeasta vastauksesta”.

Puheenjohtajana voit ennen kokousta miettiä, mistä ketäkin tällä kertaa kiittäisit ja kirjoittaa sen omalle henkilökohtaiselle agendallesi. Jos olet saanut taloyhtiön asukkailta tai osakkailta kiitosta, jaa se koko hallitukselle.

Puhu naapureista hyvää selän takana

Hallitus voi näyttää omalla käytöksellään esimerkkiä muille taloyhtiön asukkaille kiinnittämällä huomiota pieniin tekoihin. Taloyhtiön Facebook-sivuille, Whatsapp -ryhmään tai ilmoitustaululle voi kirjoittaa mukavia huomioita: ”Ilahduin kun näin pienen Maijan poimivan pihalle pudonneen roskan ja kiikuttavan sen roskikseen.” tai ”Muistutus pyörätelineen käytöstä on tehonnut. Tällä viikolla kaikki pyörät ovat olleet siistissä rivissä. Kiitos kaikille pyöräilijöille.”

Taloyhtiössä voi pistää pystyyn kiitoskampanjan tai käynnistää ”puhu naapurista hyvää selän takana” -kuukauden. Ne auttavat kiinnittämään huomiota myönteisiin asioihin, ja taloyhtiön me-henki vahvistuu.

Kouluttautuminen luo varmuutta

Kiitoksen ohella työyhteisöissä koetaan palkitsevana mahdollisuus osallistua koulutukseen. Mahdollisuus kehittää omaa osaamista kannustaa myös hallitustyöskentelyyn. Koulutus pätevöittää, antaa varmuutta ja innostaa.

Kokouksessa tarjottava hyvä aamiainen tai iltapala lisää hallituksen jäsenten motivaatiota. Ihmisille tulee tunne, että heitä ja heidän hallitustyöskentelyään arvostetaan. Kun hallitus on innostunut, se välittyy kaikille asukkaille. Hallitukseen on entistä helpompi saada uusia jäseniä.

Taloyhtiö, jossa on hyvä yhdessä tekemisen meininki, vetää puoleensa. Ihmiset viihtyvät ja saavat asioita aikaan.

Tiina Komi

Kirjoittaja: Tiina Komi

Ajattelen, että taloyhtiö on osakkaidensa ja asukkaidensa summa. Taloyhtiö kehittäminen on yhteistyötä. Siksi ei ole yhdentekevää, miten suunnitelmia ja päätöksiä tehdään. Haluan nostaa jutuissani esiin asioita, jotka parantavat vuorovaikutusta ja helpottavat taloyhtiön hoitoa.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Tiina Komi →

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Taloyhtiön johtaminen