Arvon hekin ansaitsevat – muista kiittää hyvästä huollosta

Kirjoittanut Mari Schildt 31.7.2019

Hyvä yhteistyökumppani on taloyhtiölle ja isännöinnille painonsa arvoinen kullassa, vaikka kumppani ei sitä juuri koskaan kuulekaan. Huoltoyhtiön kanssa kannattaa sopia asioista riittävän tarkasti, jotta tyytyväisyys säilyy.

Äskettäin vantaalaisen Isännöintitoimisto Kiipron toimitusjohtajalle Sauli Stoltille tuli vastaan tapaus, joka jäi mieleen. Hän pyysi huoltoyhtiötä tarkistamaan erään päiväkodin ilmanvaihtolaitteiston ajastusasetukset paikan päällä.

– Noin puoli tuntia sen jälkeen, kun olin tehtävän antanut, sain tarkastuksen tiedot sähköpostilla. Oli kyllä esimerkillistä toimintaa. Piti välittömästi kiittää, että olipa nopeaa ja hyvää palvelua.

Hän miettii, että tänä päivänä kiitos hyvästä työstä on yleensä se, että ei kuulu mitään.

– Minusta pitäisi muistaa kiittää enemmän. Hyvin helposti me olemme valmiita nurisemaan ja marisemaan. Kiittäminen ei kuitenkaan paljoa vaadi. Samoin jos on väärässä, pitäisi olla rohkeutta pyytää anteeksi, Stolt sanoo.

Sopimus täytyy käydä huolella läpi

Huoltoliikkeen ja taloyhtiön yhteistyö ei ole hyvän tahdon vaan sopimuksen varassa. Taloyhtiö on määritellyt, minkälaista huoltopalvelua se tarvitsee, ja huoltoliike on määritellyt sille hinnan.

– Silti silloin tällöin taloyhtiöstä kuuluu nurinaa. Silloin ei ole ymmärretty, mitä jokin tehtävä tarkoittaa ja kuuluuko se hintaan, sanoo toimitusjohtaja Toivo Korhonen Joen Isännöintipalvelusta Joensuusta.

Kiitos hyvästä työstä on yleensä se, että ei kuulu mitään.

– Isännöitsijänä voi kurkata peiliinkin: onko sopimusta riittävän hyvin ja huolella käyty läpi.
Toisaalta sisälukutaitoisiahan Suomen kansalaiset lähtökohtaisesti ovat, Korhonen miettii.

Korhosen mukaan muun muassa jääpolanteen poistosta aina joskus väännetään ja ihmetellään, kuuluuko se hintaan vai ei.

– Itse olen ottanut sellaisen linjan että kuuluu, koska silloin kun auraus tehdään riittävän taajaan, polannetta ei edes synny, Korhonen sanoo.

Huoltotarpeet muuttuvat

Jos kyse ei ole huoltoliikkeen varsinaisista laiminlyönneistä, tyytymättömyys voi olla merkki siitä, että huoltotarpeet olisi syytä päivittää.

– Kyllä minä itsekin maksan jokusen euron enemmän kun tiedän, että työ tulee tehdyksi niin kuin on sovittu. Mehän tukehtuisimme päivittäiseen arkeen, jos meillä ei olisi luotettavia kumppaneita pitämässä taloa pystyssä, Korhonen sanoo.

Oma lukunsa ovat tapaukset, joissa huoltosopimus tunnetaan, mutta sen päälle pitäisi saada ekstraa.

– Tehtävistä, jotka ylittävät sopimuksen, on oikeus veloittaa erikseen, Sauli Stolt sanoo.

Juttu on julkaistu Kotitalon numerossa 5/2016.

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Arki