Isännöintitoimisto Yaden perustajan Roosa Niemisen mukaan taloyhtiöiden pankkiasioiden hoito kuuluu yleensä isännöinnille. Se on luontevaa, koska isännöinti hoitaa myös taloyhtiöiden kirjanpidon ja ostolaskut.
– Meillä isännöitsijä eli kiinteistömanageri kilpailuttaa lainat ja solmii lainasopimukset. Kirjanpitäjä vastaa päivittäisistä pankkiasioista, kuten lainanlyhennyksistä ja vastikkeisiin liittyvistä asioista.
Pankkiasiointi ei vaadi enää konttorilla käyntiä.
– Useimmat toistuvat toimenpiteet hoidetaan sähköisten järjestelmien välityksellä ja viestintä tapahtuu sähköpostilla tai verkkopankkilomakkeilla. Esimerkiksi taloyhtiölainat myönnetään annettujen tietojen perusteella.
Useimmat toistuvat toimenpiteet hoidetaan sähköisten järjestelmien välityksellä.
Yleensä lainoja haetaan suuriin remonttihankkeisiin taloyhtiön pääomalainoiksi. Yllättävissä tilanteissa hoitokuluja varten voidaan ottaa hoitolaina.
– Hoitolaina on yleensä viimeisin apukeino ennakoimattomille kuluille kuten äkillisille vahinkokorjauksille. Suositeltavampaa on esimerkiksi rahallisen puskurin kerääminen tai tililimiitin avaaminen. Pankki perii tililimiitin käytöstä provision. Yhtiön hallituksen tahtotila ratkaisee, turvataanko maksuvalmius säästöillä vai tililimiitillä.
Nieminen toivoo, että pankit toimittaisivat enemmän tietoa reaaliajassa järjestelmien rajapintojen kautta. Se nopeuttaisi tilinpäätösten ja isännöitsijäntodistusten valmistumista.
– Saisimme isännöitsijäntodistukset tulevaisuudessa heti lähtemään asiakkaalle, jos pankkilainojen tiedot siirtyisivät automaattisesti kirjanpito-ohjelmistoomme.