Sähköpostittomat pois taloyhtiöiden hallituksista

Kirjoittanut Marjut Joensuu 17.11.2016

Taloyhtiöni saunaosasto on uudistettu ja nyt saisi varata löylyttelyvuoron. Toistaiseksi oma saunavuoro on vain haave. Saunan ovi nimittäin aukeaa vasta, jos ehdin päiväsaikaan arkena saapastella isännöintiyritykseen varausta tekemään.

Isännöintiliiton digiselvityksen mukaan vain joka neljäs isännöitsijä on sitä mieltä, että asiakkaat ovat valmiita digitaalisiin palveluihin. Anteeksi että mitä? Aika moni meistä käyttää digipalveluita joka päivä. Samaa kertovat myös Tilastokeskuksen taulukot.

Selityksen olen kuullut tänä syksynä monen isännöitsijän suusta: taloyhtiöiden hallituksissa on paljon jäseniä, joilla ei ole älypuhelinta, tietokonetta tai edes sähköpostia. Näiden tervaskantojen vuoksi kokoukset, tiedotus ja saunavuorojen varaukset hoidetaan edelleen kuten kultaisella 80-luvulla.

Muutoksen tuulet puhaltavat nyt reippaasti. Viranomaiset lopettavat kirjepostin lähettämisen kokonaan vuonna 2018. Verottajan, Kelan ja kuntien kirjeet siirtyvät Suomi.fi -palveluun. Jos viranomaiset uskaltavat ottaa tällaisia askelia, on meidän taloyhtiöissäkin korkea aika ryhdistäytyä.

Tässä selkeät askelmerkit, miten taloyhtiö tuodaan 80-luvulta tähän päivään:

  1. Sähköpostittomat pois hallituksista. Valitaan hallitukseen vain sellaisia henkilöitä, jotka käyttävät älypuhelinta tai tietokonetta.
  2. Asiointi verkkoon 24/7. Ostetaan isännöinniltä taloyhtiösivut ja sähköinen asiointi, mm. saunavuorojen varaukset. Ellei nykyinen isännöintifirma tarjoa, etsitään uusi.
  3. Valmennetaan asukkaat toimimaan oikein. Tiedotetaan digitaalisista palveluista aktiivisesti.

Ensimmäinen kohta on meidän osakkaiden vastuulla. Laitetaan se kuntoon heti ensi kevään yhtiökokouksissa. Toisen hoitaa hallitus ja kolmannen isännöinti.

Valtaosa isännöintiyrityksistä on jo lähtenyt 80-luvulta ja haluaisi tuoda asiakkaatkin digiaikaan. Mm. muutto- tai remontti-ilmoituksen tekeminen tai isännöitsijäntodistuksen tilaaminen onnistuu jo useimmiten verkossa, kertoo digiselvitys. 28 % isännöintiyrityksistä tarjoaa sellaista palvelua, että asukas voi varata saunavuoron verkossa.

Minullakin on vielä toivoa päästä nauttimaan löylyistä kotitalossani.

Marjut Joensuu

Kirjoittaja: Marjut Joensuu

Marjut Joensuu työskenteli Isännöintiliiton johtajana ja vt. toimitusjohtajana maaliskuuhun 2019 asti.

Katso kaikki sisällöt kirjoittajalta Marjut Joensuu →

14 kommenttia

  1. Eikö sinne isännöintitoimistoon voi soittaa?

    1. Niinhän sitä toivoisi. Panttimaksu pitää maksaa paikan päällä ja hakea avain. Kun eläkeläiset päättävät, syntyy toimintatapoja, jotka palvelevat eläkeläisiä.

    2. No huh huh. Ja varmaan vielä pitää maksaa käteisellä?

    3. Epäilen, että kortti ei käy.

    4. Epäilen myös, ettei käy edes käteinen. Harvassa isännöitsijä toimistossa edes kassaa, vaan sähköiset laskutusjärjestelmät minkä kautta hoidetaan taloyhtiöille saapuvat laskut kirjanpitoon.

    5. Oho mikä kirjoitus. Tervaskannot pois hallituksista! Kommenttejani
      1) Isännöitsijät valittavat, koska hallitusten kokoukset pidetään iltaisin. Ei tarvitse pitää, onhan niitä tervaskantoja päivisin kotona. Työssä käyvät, jos yleensä ehtivät, pääsevät kokouksiin vasta joskus illalla. Kokouksia on vaikea saada päätösvaltaiseksi työssäkäyvien ehdoilla.

      2) Korjauksia tehdään taloissa yleensä päiväsaikaan. Vain tervaskannot voivat päivisin olla paikalla valvomassa, mitä tehdään. Tai sitten esittelemässä paikkoja vaikka esim huollon tai isännöinnin kilpailutustilanteissa. Isännöitsijät eivät siihen ehdi.

      3) Posti kulkee muutenkin. Kokouksia ei ole niin usein. Toiseksi joku jolla on sähköposti, voi jakaa tiedotteita tai ilmoituksia, kokouskutsuja yms, jos hallitustyöskentely tarvitsee.

      4) Hallituksiin on vaikea saada osaavaa saati sitten nuorta väkeä.

      5) As.Oy laissa on yhdenvertaisuusperiaate. Kaikilla on oltava samat mahdollisuudet hallitustyöskentelyyn. Paperimateriaali voi toimittaa ennen kokouksia hallitukselle.

      6) Jos tietoa ei anneta esim. sen vuoksi, että materiaalia ei ole jaettu, voi aina tilinpäätöskokouksessa olla hyväksymättä tilejä ja merkitä perusteet sitten tilintarkastajalle.

  2. Ei viranomaisen kirjeposti ole mihinkään mennessä loppumassa. Jos ei halua tai voi käyttää sähköisiä palveluita, on viranomaispostin toimittava kuten tähänkin asti.

  3. Kaikilla osakkailla on yhtiössä yhtäläiset oikeudet ja vastuut. Ei ole hyväksyttävissä, että jonkin teknisen kriteerin varjolla pyritään rajoittamaan jonkin ryhmän osallistumista yhtiön päätöksentekoon ja/tai hallintoon.

    Asunto-osakeyhtiölaki, 10 §
    Osakkeenomistajien yhdenvertaisuus
    “Kaikki osakkeet tuottavat yhtiössä yhtäläiset oikeudet, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin. Yhtiökokous, hallitus tai isännöitsijä ei saa tehdä päätöstä tai ryhtyä muuhun toimenpiteeseen, joka on omiaan tuottamaan osakkeenomistajalle tai muulle epäoikeutettua etua yhtiön tai toisen osakkeenomistajan kustannuksella.”

    On huomattava, että laki ei määrittele siinä mainitun epäoikeutetun edun laatua. Rahallisen edun sijasta etu voi olla myös etu hankitun palvelun laadussa. Jos taloyhtiö ostaa palveluja, helpottaakseen joidenkin osakkaiden asiointia, mutta samalla vaikeuttaa toisten osakkaiden vastaavaa asiointia, tuotetaan toiselle epäoikeutettua etua toisen kustannuksella.

    Turha digihysteria ei saa rampauttaa tervettä harkintakykyä. On kysyttävä, mikä on oleellista ja mikä ei. Onko kiireisellä osakkaalla parempi oikeus tulla huomioonotetuksi, kuin vähemmän kiireisellä, kenties ikäihmisellä?

    Tässä kakussa kiire on kuorrutusta ja osakkaiden yhdenvertaisuus asian todellinen kova ydin. Meillä kaikilla on saman verran aikaa, me vain käytämme sen kukin omalla tavallamme, omista lähtökohdistamme. Jokainen siis vastatkoon itse oman ajankäyttönsä seurauksista. Yhden kiire ei oikeuta toisen oikeuksien polkemiseen.

    On hyvä, että tulee uusia vaihtoehtoisia tapoja ja mahdollisuuksia asioiden hoitoon. Laajentakoon kehitys valinnan vapauttamme, sitä samalla toisesta päästä kaventamatta, kuten muinoin hölmölässä peittoa jatkettiin.

  4. Eläkeläisillä on aikaa ja työ-että elämänkokemusta jakaa yhteisön hyväksi.Miksi tätä
    arvokasta pääomaa ei käytettäisi yhteiseksi hyväksi.Hallituksen jäsenet tekevät
    melkeimpä sosiiaalityötä,koska hallituspalkkiot ovat yleensä minimaalisia.Ei hallitus-
    työskentelyä pidäkkään rahastaa,koska yleensä on kyseessä myös omahyöty.

  5. Vaan niinhän se on, että yhtiökokous valitsee hallituksen ei isännöitsijä /-toimisto. Sähköpostittomista jäsenistä aiheutuu taloyhtiölle kulua mm. tulosteiden ja postitusten muodossa. Mutta se on varmaan taloyhtiölle ok, jos näin on valittu.
    Ja kyllähän se hieman isännöitsijän arkea hankaloittaa jos hallituksen jäsenellä ei ole sähköpostia tai älypuhelinta. Kokemusta asiasta jonkin verran on.

    1. ennen sähköposteja ja älypuhelimia hommat toimi 100 % sen on toimittava edelleenkin

    2. Kyllähän se homma isännöitsijän puolesta toimii, mutta aiheuttaa nimenomaan taloyhtiölle kuluja enempi. Ja hidastaa tiedoittamista. Tämä nyt on päivän selvä asia!

    3. Yhtiökokouskutsun mukaan voi laittaa myös esim. päivitetyt isännöitsijän tiedot.

  6. Diginehitys hankaloittaa monella sektorilla siihen kouluttamattlman väestön elämää ja aiheuttaa heille ylim. Kuluja. Kaiken kehityksen tulisi edetä siten että entinen käytäntö pysyy uuden rinnalla niin kauan kun uutta tekniikkaa osaamattomuus on joukossa. Mm. Tulostuskulut pienenevät sitä mukaa kun sukupolvi vaihtuu. Esimerkkinä esim. Lanka puhelin on vielä käytössä. Teillä nuorilla ei ole malttia eikä pitkäjänteisyyttä ellette voi huomioida vanhemman polven kokemusta!r

Kommentointi on suljettu.

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Palvelut Taloyhtiön johtaminen