Nämä 7 kysymystä auttavat selvittämään, ovatko taloyhtiön nettiasiat kunnossa

Kirjoittanut DNA 20.2.2019 ja päivitetty 29.4.2019
DNA toimittaa taloyhtiöille huippunopean laajakaistan.

Yhtiökokous on hyvä paikka tarkistaa, ovatko taloyhtiön nettiyhteydet ja tietoturvaan liittyvät asiat kunnossa. DNA:n asiantuntijat listasivat seitsemän asiaa, jotka kannattaa selvittää ja huomioida seuraavassa yhtiökokouksessa.

1. Mitä palveluita taloyhtiön sisäverkko mahdollistaa?

Kartoittamalla taloyhtiön sisäverkon tilanne tiedetään, mitä palveluita se mahdollistaa. Jotta kilpailutuksissa osataan verrata eri operaattoreiden palveluita keskenään, päättäjillä olisi hyvä olla ymmärrys sisäverkkoasioista. Sisäverkon ongelmia olisi hyvä käydä läpi yhtiökokouksessa ja päättää toimenpiteistä. Selvittäkää kuka yhtiössä tietää sisäverkosta ja missä siihen liittyviä dokumentteja, kuten antennikaavio ja sisäverkkokuva, säilytetään?

2. Kannattaisiko sisäverkko uusia remontin yhteydessä?

Jos yhtiössä on suunnitteilla suurempi remontti, on järkevää pohtia, uusitaanko talon sisäverkko samalla. Kun verkon ja kaapelireittien uusiminen yhdistetään esimerkiksi putkiremonttiin, kustannukset pienenevät.

3. Mitä sisäverkon uusimisen yhteydessä pitäisi ottaa huomioon?

Sisäverkon uusimista kannattaa harkita, jos sen toiminnassa on merkittäviä ongelmia. Sisäverkkoa voidaan myös parantaa esim. uusimalla antennirasioita ja kaapeleita.

4. Tietävätkö kaikki, että yhtiössä on taloyhtiölaajakaista? Jos ei ole, toisiko se säästöä?

Kaikki asukkaat eivät ehkä tiedä onko yhtiössä taloyhtiölaajakaista, siitä kannattaakin muistuttaa. Mikäli yhtiössä ei ole taloyhtiönettiä, sen hankkimista kannattaa selvittää. Taloyhtiönetti on nykyisin edullisin tapa hoitaa asuntojen nettitarpeita.

5. Onko taloyhtiö digitrendien tasalla?

DNA:n taloyhtiöpalvelussa on huomattu, että sähköinen viestintä isännöitsijän ja asukkaiden välillä herättää kiinnostusta. Porraskäytävänäytöt ja niiden mobiilisovellukset ovat osa yhtiöiden tiedonkulkua ja haastaneet perinteistä lappujen jakamista. Taloyhtiöiden nettisivut, Facebook-sivut ja WhatsApp-ryhmät ovat vakiintuneet jo monen yhtiön arkeen. Jos taloyhtiössä ei ole vielä käytössä tällaisia viestintäkanavia, asia kannattaa ottaa puheeksi. Sähköinen asukasviestintä madaltaa tiedottamisen kynnystä ja tavoittaa asukkaat perinteisiä keinoja tehokkaammin. Jos suunnitteilla on jokin iso remontti, joka vaatii aktiivista tiedottamista, digitaalinen asukasviestintää olisi paras ratkaisu.

Taloyhtiöihin asennetaan saneerausten yhteydessä yhä enemmän sähköisiä järjestelmiä, kuten lukitusjärjestelmiä ja huoneistokohtaisia mittareita erilaisten kulutusarvojen mittaamiseen. Vedenkulutuksessa on siirrytty sähköiseen mittaamiseen, mikä muuttaa vesimaksujen perimistä oikeudenmukaisemmaksi. Vesimittareiden lisäksi lämpötilojen ja ilmankosteuden säätäminen sekä lämmön talteenoton optimointi ovat tapoja säästää yhtiön kustannuksissa.

6. Onko taloyhtiön tietoturva ajan tasalla?

Taloyhtiön yhteyksiin ja laitteistoihin voi liittyä tietoturvauhkia ja niihin tulisi valmistautua. Kiinteistön järjestelmä on suojassa ulkopuolisilta hyökkäyksiltä erillisellä palomuurilla. Erityisen tärkeää suojaus on, jos taloyhtiössä on moderneja taloteknisiä järjestelmiä, kuten esimerkiksi digitaalisesti ohjattu lämmitys, ilmastointi, vedenkulutuksen valvonta tai sähkölukot. Taloteknisiltä laitetoimittajilta voi varmistaa onko tietoturva-asiat huomioitu.

Taloyhtiön hallituksessa tulisi nimetä tietoturva-asioille vastaava henkilö. Monella isännöintitoimistolla on tekninen isännöitsijä, jolle tietoturva-asiat ovat tuttuja.

7. Mistä digiasioista yhtiö ei ole vastuussa?

Osakkaat ja asukkaat ovat itse vastuussa esimerkiksi huoneistokohtaisista tietoturva-asioista. Asukkaat voivat käyttää esimerkiksi operaattorin tietoturvapalvelua.

Lue lisää DNA Netistä taloyhtiöille

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Arki Huoneisto Palvelut