Verkkoasiointi tulossa taloyhtiöihin

Osakehuoneistorekisteri tullee käyttöön vuoden 2019 alussa. Asunto-osakeyhtiöiltä ei vielä edellytetä toimenpiteitä.

Mistä osakehuoneistorekisterissä on kyse, johtava asiantuntija Paavo Häikiö Maanmittauslaitokselta?

Osakehuoneistorekisteriin merkitään kaikkien suomalaisten taloyhtiöiden osakehuoneistojen omistajat samaan tapaan kuin autojen omistajat ja haltijat ovat ajoneuvorekisterissä.

Vanhojen yhtiöiden osakeluettelot siirretään rekisteriin kolmen vuoden siirtymäajassa.

Rekisterin myötä asunto-osakkeiden omistuksen siirto ja panttaus voidaan tehdä sähköisesti. Samalla paperiset osakekirjat jäävät historiaan.

Järjestelmän on tarkoitus olla käytössä vuoden 2019 alusta, jonka jälkeen kaikki uudet asunto-osakeyhtiöt perustetaan sähköisinä. Vanhojen yhtiöiden osakeluettelot siirretään rekisteriin kolmen vuoden siirtymäajassa.

Osakehuoneistorekisteriä tulee ylläpitämään Maanmittauslaitos. Lakiehdotus rekisteristä on paraikaa lausuntokierroksella.

Mitä tämä tarkoittaa taloyhtiön hallituksen näkökulmasta?

Taloyhtiön hallitus vastaa siitä, että osakeluettelo siirretään osakehuoneistorekisteriin. Käytännössä työn tekee isännöinti. Samalla taloyhtiön hallituksen vastuu osakeluettelon ylläpidossa päättyy ja siirtyy Maanmittauslaitokselle.

Jatkossa taloyhtiöt saavat tiedot omistajamuutoksista suoraan osakehuoneistorekisteristä.

Mitä merkittävää rekisteri tuo suomalaisille?

Asunto-osakkeita koskevilla tiedoilla ja merkinnöillä on laaja yhteiskunnallinen merkitys, sillä kaksi miljoonaa suomalaista asuu asunto-osakeyhtiöissä. Suomalaisten suurin omaisuus on yleensä kiinni asunto-osakkeissa.

Helposti saatavilla olevia asuntojen omistajatietoja tarvitaan niin pankkiasioinnissa kuin asuntoa vaihdettaessakin.

Kun asunnon omistaminen perustuu sähköiseen omistajamerkintään, ei ole pelkoa paperisen osakekirjan kadottamisesta. Myös osakehuoneiston käyttäminen panttina helpottuu, kun paperista osakekirjaa ei tarvitse siirrellä paikasta toiseen.