Isännöintiä ostamassa

Tulevan hallituksen puheenjohtajan ajatuksia isännöintipalvelun valinnasta.

”Ostimme asunnon uudesta taloyhtiöstä. Pienehkö yhtiö ei ollut vielä valmis eikä hallintoakaan luovutettu.

Kun kaikki asunnot oli myyty, sain valtuudet hoitaa isännöinnin järjestämisen. Luultavasti olen myös tuleva hallituksen puheenjohtaja. Otan tehtävän mielelläni vastaan, sillä haluan saada taloyhtiöstä mieleiseni ja taloudellisesti kannattavan. Siis täysin itsekkäät ajatukset.

”Olen huomannut, että naapurit ovat fiksuja ja luultavasti samoilla minä-ajatuksilla varustettuja.”

Olen huomannut, että naapurit ovat fiksuja ja luultavasti samoilla minä-ajatuksilla varustettuja. Ymmärrän, että näin sen kuuluukin olla.

Käsissäni on johtamishaaste, jossa saan vastuuta ja valtaa samassa suhteessa. Alkuhetket johtajana ovat aina tärkeimmät, luottamus on rakennettava. Sen päätin tehdä saamallani tehtävällä, eli isännöinnin järjestämisellä.

Toki ammattijohtajan valinta on minullekin tärkeää kahdella tapaa. Ilman isännöinnin palveluita en millään selviytyisi tai saisi päämäärääni toteutettua. Töihin en myöskään ole valmis, vaan ne kuuluvat ammattilaiselle. Haluan minimoida taloyhtiön asioihin käyttämäni ajan. Talousihmisenä myös ymmärrän, että arvokkaan yhtiön hoitaminen maksaa.

Päätin lähteä liikkeelle seuraavilla ajatuksilla: Yhtiölle pitää rakentaa yhteinen visio. Isännöitsijällä tulee olla uudiskohteen vaatimaa osaamista. Tekninen osaaminen tulee olla helposti saatavilla eli samassa paketissa. Isännöintiyrityksen brändi on tärkeä ja palvelun pitää olla joustavaa, sillä en halua maksaa turhasta. Asiat pitää pystyä hoitamaan sähköisesti minun ja osakkaiden kesken.

”Huomasin painottavani sitä, miten minut huomioidaan asiakkaana ja miten meidän yhtiöstä tunnutaan välittävän.”

Onneksi minulla oli aikaa kuulostella kokemuksia erilaisista palveluista niin isännöintiyrityksiltä kuin heidän asiakkailtaankin. Kiire olisi ollut tuhon tie.

Keskusteluissa minulle selvisi ajatusteni olleen oikeat. Valinnassa huomasin painottavani sitä, miten minut huomioidaan asiakkaana ja miten meidän yhtiöstä tunnutaan välittävän.

En lähettänyt määrämuotoista tarjouspyyntöä enkä paljastanut ajatuksiani sopimusneuvotteluissa. Halusin palvelutuottajan kertovan minulle, mitä tarvitsemme. Toki sen piti vastata omia ajatuksiani, jotka jalostuivat prosessin aikana.

Onneksi tajusin, että johtajan tulee myös jatkuvasti huolehtia luottamuksesta. Tämän tein pitämällä muut osakkeenomistajat tietoisina järjestelyprojektin etenemisestä.

Aidon välittämisen kokemisesta muodostui valinnan tärkein elementti. Tulos mitataan sitten, kun kymmenvuotistakuuaika on ohi tai kun asunto myydään.”

 

 

Tero Heikkilä

Toimitusjohtaja

Isännöintiliitto