Täältä löydät taloyhtiöaiheiset lakikysymykset ja juristien vastaukset.

Kenelle uudiskohteessa reklamoidaan katon asennusvirheestä?

Uudiskohteessa voi paljastua virheitä vasta vuosien päästä talon valmistumisen jälkeen. Se, kenen vastuulla virheet ovat ja kenelle niistä reklamoidaan, riippuu siitä, onko virhe ollut piilevä vai ei.

Ohjeena voi aina pitää sitä, että virheestä reklamoidaan kaikille mahdollisille vastuutahoille. Talon rakennuttajan vastuu rakennusvirheistä kestää kymmenen vuotta hallinnon luovuttamisesta osakkaille.

Vuositarkastuksen jälkeen vastuu käsittää kuitenkin vain niin sanotut piilevät virheet eli virheet, joita ei voinutkaan havaita vielä vuositarkastukseen mennessä. Taloyhtiön kannalta on yleensä helpointa hoitaa virheellisyydet kuntoon rakennuttajan kanssa.

Jos katon asennusvirhe on sellainen, joka olisi pitänyt havaita jo vuositarkastuksessa, on tarpeen selvitellä myös pää- tai aliurakoitsijan vastuuta. Urakoitsijan vastuu on 10 vuotta kohteen valmistumisesta, mutta varsinaista takuuaikaa ovat vain kaksi ensimmäistä vuotta.

Pääurakoitsija on voinut käyttää katon asennukseen erillistä kattofirmaa niin sanottuna aliurakoitsijana. Käytännössä esimerkiksi juuri kattotyölle on saatettu myöntää 2 vuotta pitempiäkin takuita. Jos kattourakoitsija on tässä tapauksessa myöntänyt työlleen pidemmän takuun, taloyhtiön kannattaa siis reklamoida katon asennusvirheestä rakennuttajan lisäksi myös kattourakoitsijalle.

Jaana Sallmén, VT, lakiasiantuntija, Isännöintiliitto