Miten taloyhtiön Facebook-ryhmä säilyy asiallisena?

27.8.2015
Sosiaalisen median ryhmät ovat kätevä työkalu taloyhtiön asioista keskustelemiseen.

Taloyhtiön viestirinki pyörii tehokkaimmin siellä, missä ihmiset muutenkin viettävät aikaansa: sosiaalisessa mediassa. Yhä useammat taloyhtiöt ovat perustaneet Facebook-ryhmän, mutta moni on joutunut myös luopumaan siitä keskustelijoiden huonon käytöksen takia.

Toimiva taloyhtiön sisäinen viestintä tukee yhteisöllisyyttä ja asumisen arkea. Isossa taloyhtiössä kaikkia asukkaita tuskin saadaan viestiringin piiriin, mutta vähäinenkin määrä keskustelua ja ideoita lisää kuitenkin yhteishenkeä ja ymmärrystä taloyhtiön asioista.

Kaikkien asukkaiden yhteisessä sähköisessä ryhmässä on helppo viestitellä paitsi taloyhtiön tärkeistä päätöksistä myös rännien tukkeutumisesta tai varastetusta pyörästä.

Toimiva taloyhtiön sisäinen viestintä tukee yhteisöllisyyttä ja asumisen arkea.

Ryhmä nopeuttaa asioiden hoitoa

Parhaimmillaan Facebook-ryhmä nopeuttaa taloyhtiön asioiden hoitoa ja saattaa ajan kanssa jopa vähentää kaikkia osapuolia kuormittavaa sähköpostiviestittelyä.

Aktiivinen asioiden jakaminen on erityisen tärkeää remonttien aikana.

Pikaviestipalvelu WhatsApp taas sopii hyvin esimerkiksi remontin aikaiseen viestintään. Sen kautta isollekin porukalle saa kerralla lähetetyksi viestit samantien, ilmaiseksi. Whatsapp toimii kuitenkin vain älypuhelimilla.

Häiriköt heti kuriin

Taloyhtiöiden hallituksessa voi olla despootteja ja asukkaissa kaikesta valittavia ihmisiä. Satunnaiset epäasialliset viestit voi ohittaa, mutta jatkuva huutelu ikävään sävyyn on hyvä syy sulkea kanava kokonaan. Keskusteluun osallistujien on tiedettävä toiminnan reunaehdot.

Ennen kuin hallitus päättää perustaa Facebook-ryhmän tai muun sähköisen viestiringin, sen kannattaa sopia ensin keskuudessaan, mitä ryhmässä suvaitaan ja mitä ei.

Jotkut taloyhtiöt ovat joutuneet sulkemaan sähköisen kanavan, kun keskustelu on ajautunut asiattomuuksiin.

– Eräät osakkaat käyttivät Facebook-ryhmää kanavana riitelyyn, ja kaikille tuli viestittelystä ikävä olo, keskisuomalaisen taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja kertoo.

Koska ryhmä oli suljettu, sen turvin oli helpompi kirjoittaa riitaisia kommentteja kuin julkisesti. Jotkut taloyhtiöt ovatkin ratkaisseet asian tekemällä ryhmästä kaikille avoimen eli viestit ja keskustelunavaukset ovat kenen tahansa nähtävissä.

Vaikka keskustelu lähtisikin lentoon verkossa, perinteisiä viestintäkanavia, kuten ilmoitustaulua ei pidä unohtaa.

Tarkat säännöt keskustelulle

Kertomalla selvästi pelisäännöistä riskit voi välttää: ryhmän perustamisvaiheessa kerrotaan, että asiattomia tai hyökkääviä viestejä ei suvaita ja että keskustelun pyrkimys on yhteisymmärrys, ei oman edun tavoittelu.

Säännöt voi kirjata Facebook-ryhmän esittelytekstiin etusivulle niin, että kaikki näkevät sen aina ryhmän sivuilla käydessään.

Vaikka keskustelu lähtisikin lentoon verkossa, perinteisiä viestintäkanavia, kuten ilmoitustaulua ei pidä unohtaa. Varmistakaa viestinkulku myös taloyhtiön vanhuksille.

Mopo käsissä – rauha talossa

  • Jos perustat taloyhtiöön Facebook- tai muun sähköisen ryhmän sovi nettietiketistä.
  • Asiattomia viestejä ei tarvitse suvaita, toisia ei solvata.
  • Painota, että keskustelijoiden tavoitteena ei saa olla oma etu.
  • Jos muiden viestit raastavat hermoja, nuku yön eli ennen kuin vastaat niihin.
  • Älä provosoidu, kun provosoidaan.

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Arki Taloyhtiön johtaminen Viestintä